Australsk teknologisk Universitet har udviklet en ”film” som kan oplagre strøm.

Nunzio MottaFilmen vil kunne monteres på f.eks elbiler til supplement til regulære batterier, og give en væsentligt ekstra energiforsyning.

Det er Queenslands teknologiske universitet i Brisbane QUT, der står for den epokegørende teknologiudvinding.

Filmen, som har en ”superevne” til at optage solenergi, er baseret på nanoteknologi.

Den består i hovedtræk af en ”sandwich” af elektrolytter mellem to kul-elektroder. Denne teknologi har forskerne formået at lave til en ultratynd, meget stærk film, som kan monteres stort set hvor som helst.

Den vil derfor kunne monteres på f.eks biltage, kofangere, etc, og give ekstra power til elbilen, være totalstrømforsyning til mobiltelefoner etc etc.

Filmen giver en meget høj effekt, men har ikke særlig mange ampere. I relation til elbiler vil den derfor i første omgang kunne give et ekstra boost til bilens acceleration.

Ud over at filmen er meget stærk er den desuden billig at fremstille. Dette er parametre som skulle sikre at dette produkt meget snart vil finde indpas i alskens strømafhængigt udstyr… og det er der jo meget af.

Professor Nunzio Motta forventer, at man inden for få år vil kunne udvikle filmen, således at den alene vil kunne drive en elbil med en radius af 500 km.

 

Asger Maarup – Elbiler.dk

Læs mere her

Asgermaarup

"Jeg er en 17 årig dreng fra Horsens, som har stor interesse for hjemmesider, design og teknologi&innovation." - Asger Maarup - Redaktør på Elbiler.dk

You may also like...

1 Response

  1. Jacob siger:

    Det lyder meget spændende med den film, men den kan jo ikke trække mere energi ud af solens stråler end der nu en gang er i dem. I Danmark kan man på en skyfri sommerdag i aller bedste fald opleve at der er ca. 1000 W (eller 1 kW) per m2 energi indfald fra solen. Heraf kan de absolut bedste solceller omdanne ca. 50 % af solens strålingsenergi til elektricitet. Dvs. 0,5 kW el per m2. På en sådan sommerdag kunne man forvente at der var et behov for aircondition i en bil og disse anlæg bruger vel minimum 1 kW i drift. Til sidst må man overveje hvor mange m2 af de solceller der kan monteres på en bil der faktisk er rettet direkte vinkelret mod solen for at opnå den nødvendige effektivitet.

    Hvis man kan leve med at sidde og svede så kan man bruge al den indkomne energi på fremdrift. Men der er gennemsnitsforbruget nok nærmere 5 kW mindst. Også når solen ikke skinner. Det er ihvertfald min oplevelse i de elbiler jeg har haft lejet (Leaf og e-Up)

    Kan i ikke skrive en kildehenvisning til dem der kommer med disse postulater ? Især hvis de er sådan liiidt urealistiske.

    Prøv at checkke ‘tallene’ generelt for om de virker realistiske. I særdeleshed også det med at oplade et (bil ?!) batteri på to minutter !! Hvis man skal flytte 20kWh på 2 minutter så taler vi effekter på 600 kW. Teslas superladere er til sammenligning 120 kW.

    Ellers tak for en om ikke så velskrevet og velformuleret hjemmeside.

    Med venlig hilsen
    Jacob

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *