VALG 2022

Hvad siger folketingskandidaterne om elbiler under valgkampen?

Det har været en lang og sej kamp for elbilkøbere og ejere. Regeringer gennem årene, kunne have gjort mere for at give næring til et vordende marked, men det har i stedet været den private sektor og modige købere, der har sat skub i elbilernes indtog på markedet. Klimamålet 2030 så for nogle år siden urealistisk ud, men har vi alligevel overhalet regerings mål og forventninger?

Jeg har op til valgkampagnen skrevet til forskellige partier for at høre specifikt til deres planer for elbiler.

Så hvad er politikernes planer og udmeldinger om elbiler ved valget 2022?

Nogle vil ”lokke elbil-lejren med en gulerod”, andre “vil  bruge pisken” over for de “fossile bilejere”.

Politiske partier om elbiler - elbiler.dk
Politiske partier om elbiler – elbiler.dk

Her er uddrag af skrivelser fra et par af de politiske fløje:

Moderaterne:

Det var jo moderaternes formand, Lars Lykke, der i sin statsministertid som Venstre-mand, fremlagde målsætningen på en million indregistrerede grønne biler i 2030 og hvor socialdemokratiet troede på det halve. Om de vil kigge på lade standere og elnettet vides ikke endnu, men de skrev bl.a. til mig, at:

” Moderaterne har som parti endnu ikke samlet op på forslaget, men der skal ikke herske tvivl om, at den grønne omstilling er rigtig vigtig for os. Partiet ser frem til efter valgkampen at få tid og mulighed for at videreudvikle vores politikområder. Vi har nu rundet 100.000 elbiler på de danske veje, så vi er godt på vej”

De konservative:

Konservativ har også en klar ide om hvad de har tænkt på i forhold til elbilen: De skriver:

“Vi mener, at elbiler skal være billigere. Regeringen har ændret reglerne for registreringsafgift på elbiler. Det vil sige, at det bliver dyrere at købe en klimavenlig bil i 2030. Det mener vi, er forkert. Vi vil hellere sætte skub i den grønne omstilling. Så som en del af vores 2030-skatteplan, foreslår vi, at elbiler kun skal pålægges halv registreringsafgift i 2030.”

SF:

Som elbilkøber, lyder det jo dejligt med besparelse.  Men desværre langt ude i fremtiden. Det er positivt med det syn på elbilen, men man kunne spørge hvor pengene de skulle komme fra. Det har SF valgt at følge op på og skriver:

“SF vil samle op på hullet på afgift: Der er brug for en markant omlægning af bilparken. Det helt store problem er diesel og benzinbiler, som er store klimasyndere.  Elbiler skal være markant billigere. SF ønsker at indstille salget af benzin- og dieselbiler 2025. Hvis det skal lykkes, skal afgifterne på elbiler ned med det samme. Det er tvingende nødvendigt, hvis vi skal have udfaset benzin og dieselbiler, som i dag er den helt store klimasynder i trafikken. I årevis er der kommet flere og flere biler på vejene. Mere trængsel og mere forurening. Vi har brug for at bremse væksten i bilismen. Derfor foreslår SF at indføre roadpricing, så der tages hensyn til luft- og støjforureningen i de største byer. Roadpricing vil sikre mindre trængsel på vejene og være til gavn for klimaet. Men det skal også være med at til at lukke det hul i statskassen, som forventes at opstå, når der kommer mange flere elbiler med lavere afgifter på vejene. Den teknologiske udvikling gør det nemt at indføre roadpricing uden daglige gener – via en chip i den enkelte bil. Prisen skal tage højde for, hvor bilen kører og trængslen på vejene, men også bilens brændstofs type og effektivitet. Det vil altså ikke være nødvendigt med et utal af betalingsanlæg for at indføre et system, der kan være effektivt og brugervenligt.”

Liberal Alliance:

Selvom Liberal Alliance blandt andet var med til at sikre elnettets infrastruktur med 75 millioner i 2020, så har de ikke for alvor nævnt noget om elbiler i dette valg, men i stedet klimaudfordringer generelt. De mener, at vi kan være bedre end vores målsætning på 70 procent c02 neutral inden 2030. De vil i stedet være 100 procent co2 neutrale ud fra den forståelse, at Danmark ikke lever i en osteklokke, der isolerer sig fra co2 forbruget i udlandet. De vil reducere 70 procent af danskernes co2 forbrug inden 2030, og de sidste 30 procent vil de reducere i udlandet. Altså den mængde, der svarer til danske 30 procent, da det er langt billigere at reducerer co2 forbrug i andre lande hvor de ikke er lige så langt fremme som vi er i Danmark.

Summa summarum

En ting er sikkert; Jeg er i hvert fald ikke lige så nervøs på elbilens vegne ved dette valg som jeg var i 2015… Vi er gået ind i en elektrisk tidsalder, som går så stærkt at næsten ingen kan følge med. Det kunne man særligt mærke ved Nordens største elbil messe i denne weekend i Bella Center, hvor der ikke bare var fede biler, men også AI systemer, innovative lade-standere og Volvo der absolut var førende indenfor elektriske entreprenørmaskiner, som jeg vil publicere en artikel om i start november.

Fremtiden for elbilen?

Jeg ser meget positivt på elbilens udvikling, særligt de sidste par år. Men det er den private sektor der for alvor har gjort en forskel, og det er de store bilkoncerners massive pludselige interesse for ”elbilisering” globalt, der for alvor har ramt branchen og gjort 20’erne til en bil-elektrisk tidsalder. Alle er interesseret i markedet, og det vil i den grad påvirke forbrugernes oplevelse positivt, at store virksomheder som bl. a. Norlys for alvor kaster sig ud i opgaven med at styrke elnettet . En stor tak skal også lyde til alle de modige elbilkøbere i 00’erne og særligt 10’erne som absolut er den største grund til, at vi er hvor vi er i dag.

I dag er det valgdag, og der skal denne gang sættes kryds på valgsedlen med ro i maven omkring elbilerne.

Politisk aftale om flere ladestandere og grønnere erhvervstransport (trm.dk)

Min første gang med politik og elbiler

Jeg kan huske første gang jeg for alvor fulgte med i en partilederdebat. Året var 2015, jeg var sytten år gammel og min interesse for elbiler var dengang helt enorm. Jeg var så betaget af alle debatterne, at jeg sad klistret til skærmen, på samme måde som jeg gjorde når der var en god El Clásico fodboldkamp i fjernsynet. Der var ikke de fantastiske scoringer og jubel, som i en fodboldkamp, men der var en helt anden alvors-kamp, der indgød spænding, ærefrygt og engagement.
For selvom jeg dengang ikke havde en stemme, så betød den valgkamp særligt meget for mig. Jeg vidste ikke meget om politik, men jeg havde dog min helt personlige kæphest… Elbiler!

Så se da mulighederne!

Det spændende ved valgkampen var for mig derfor om der kom fokus på elbilerne, og om der ville komme forslag til fremme af elbilerne, endsige elbilejerne, som stadig måtte sande, at det var for dyrt og bøvlet at køre elbil. Jeg krydsede fingre for, at registreringsafgiften ville blive droppet, så en elbil ikke skulle være 50% dyrere end en tilsvarende fossil-bil. Jeg blev frustreret og irriteret over, at der ikke skete nok. Der var kun en masse snak, der ikke rigtig førte til handling.

Sådan fungerer politik

Men jeg har siden lært at sådan er valg og valgkampe. Lige meget hvilken sager man brænder for, så føler man sjældent at nok er nok. For mit syttenårige ego, blev det en mavepuster, da jeg måtte erkende, at planen for elbilerne blev lidt en halv/halv løsning i form af en organisk migrering.

Dengang var jeg træt af, at der ikke var nok gang i økonomiske tiltag for branchen. I dag forstår jeg, at det ikke hovedsageligt var det økonomiske der var problemet, men den daværende teknologi var simpelthen bare endnu ikke god nok, og brugernes skulle først tilvænnes elbiler.

Ting tager tid

Rom blev ikke bygget på en dag, tålmodighed er en dyd, men uden en klar plan og strategi, er tålmodighed ikke noget værd. Der har simpelthen ikke været nok fokus nok på infrastrukturen. D.v.s først og fremmest implementering af lade-standere langs vor vejnet. Der har heller ikke været et organiseret statsligt plan eller arbejde for elbilteknologi-udviklingen. Vi som land burde have været bedre til at støtte innovative projekter, så det ikke kun var private instanser der medvirkede som den eneste katalysator til fødslen af fremtidens bil. Og selv hvis investeringer i innovation blev udelukket, hvad så med de gyldne optimistiske drømme for elbilernes indtog i Danmark? Mål: 1.000.000 elbiler på de danske landeveje. Åh ja, men en besparelse på registreringsafgiften får ikke forbrugerne til at fare ud og købe en elbil, endsige erstatte den velfungerende benzin med den. Det kræver f.eks at bilen kan fragte dig fra a-b, endda til z, uden at du skal bekymre sig om at køre flad.
Staten kunne have taget tyren ved hornene og langt tidligere målrettet sat statsfinansierede lade-standere op rundt om i landet, frem for at dette skulle overlades til den private sektor.
Men der var mange udfordringer i starten.

Fritagelsen for registreringsafgift

Det var naturligvis en god start at elbilerne blev fritaget for registreringsafgift. Det kunne have fungeret som en kickstart, men der skete bare ikke ret meget. For hvad er en god kickstart, når banen ikke er kridtet op til løb?
Infrastrukturen manglede, og bilerne var ikke teknisk klar til at kunne bære rollen som ”eneste bil i husstanden”. Kunne man have tænkt at der blev kastet en stor sum penge af til “projekt elbil”, og at f.eks. indtægten fra registreringsafgiften på elbiler blev brugt på infrastruktur og anden elbil-boost.
I det hele taget savnedes en klar og helhjertet plan, så vi kunne blive omstillet meget hurtigere.

Se lige Norge!

Se på vores naboland Norge. De havde en klar plan og vendte snak til handling med mange tiltag, som samlet set gav elbiler i Norge langt mere vind i sejlene.
Det har resulteret i, at Norge har været frontmovers i at få en nation vendt mod den grønne bil omstilling.
I Danmark blev afslutningen på registreringsfritagelsen i stedet et tilbageslag for elbilsalget i slutningen af 2014. Det resulterede i stagnerende år for elbilsalget, fordi forbrugerne ikke var klar til at betale ”overpris” i forhold til hvad bilerne kostede i 2014 uden afgift.

Gennembrud

Endelig i 2020 skete der faktisk noget for lade-stander projektet. Selvom regeringen (og landet) primært havde Corona bekæmpelse i tankerne, så lykkedes det et politisk flertal at få afsat 75 millioner til den danske infrastruktur, hvor 50 millioner gik til flere lade stander og 25 millioner til erhvervsbiler. Dette tiltag kan du læse mere omkring op transportministeriets hjemmeside.

Jeg tror, at i modsætningen til valget i 2015 og 2019, så er elbilen ikke længere er et forsøgsprojekt med en usikker fremtid, men en realitet hvor de store i branchen trækker i samme retning, såvel producenter som politikere.

Jo der er klart politiske partier, der brænder mere for elbilerne end andre,  men alle partier er nu fortalere for elbiler. Så fremtiden er lys.

Asger Maarup. elbiler.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu