Mulig brugbar ressource i uendelig mængder! – CADIAC

Der er i flere år igangsat en række forskninger i at omdanne  CO2 til en brugbar kemisk komponent. Dette foregår i CADIAC (Carbon Dioxide Activation Center), der er et forskningscenter i Aarhus Universitet.

I Danmark har vi i år nydt godt af sommeren. Dette er den hidtil varmeste sommer man har målt, men her må man markere hidtil. I de seneste mange år er klimaforandringerne steget gevaldigt. De fleste eksperter mener, at det er grundet en stigende udledning af CO2 og andre drivhusgasser. Dette har resulteret i flere konsekvenser, såsom temperaturstigning på jorden samt, at der bliver mere tørt end før. Dette vil og har allerede ført til udfordrende konsekvenser for den jord vi lever på, hvilket resulterer i, at man som samfund bliver nødt til at affinde og opdage nye alternativer, som kan nedsænke den øgede mængde af CO2 i atmosfæren.

Ved CADIAC forskningscenter vil man omdanne carbondioxid til et brugbart kemisk stof. Men for, at det skal blive til en brugbar ressource er man nødt til at aktivere stoffet, hvorved det vil reagere med andre kemikalier. Man vil nedbryde CO2 til et mindre molekyle såsom kulilte (CO), dette stof er meget reaktiv i modsætning til CO2. Her vil det være en reduktionsreaktion da CO2 reduceres til CO og støkiometrisk silicon ved hjælp af en fluorid katalysator. Når der tilsættes en katalysator, så foregår reaktionen langt hurtigere.

CO er meget giftigt derfor skal der arbejdes under kontrollerede forhold. Men på grund af, at molekylet er så reaktivt i modsætning til carbondioxid, kan det bruges til at danne syntetiske brændstoffer, hvis det reagere med brint.

Hvis CO2 så bliver fremtidens energikilde, har vi så nok af den?

Man kan ikke rigtigt komme ind på hvor meget CO2, der egentlig er. Men man ved, at der er så meget, at for os mennesker, vil det formentligt føltes som et uendeligt tal. Så det korte svar er ja!

Som de fleste ved, så er trafikken er med til at skabe en stor del af CO2-udslippet. Det kommer primært fra benzin og dieselbiler, så et grønnere alternativ ved bilerne er selvfølgelig stadig en rigtig god ide. Den dejlige elbil, der kun består af elektricitet som ressource, der med ingen forbrændings-reaktion, danner ingen CO2 i selve bilen. Det er selvfølgelig ikke nok kun at udskifte benzinbilerne, med elbiler, da elbilerne kræver elektricitet. Det skal, for at være miljøvenligt, være fra vedvarende energikilder.

Hvordan hænger CADIAC og ebiler så sammen?

Man kan se elbiler som en langsigtet plan. Her vil man sætte ind stopklods for “udløbet” af CO2 i trafikken. CADIAC kan være en kæmpe hjælp ved siden af, i og med, at man vil kunne rydde op i problemet. Man vil simpelthen kunne benytte projektet som en stor støvsuger og tage fat i det CO2 der allerede er udledt.

Her skal man også igen huske på, at hvis elbiler skal fungere som en miljøvenlig bil, så skal elektriciteten komme fra vedvarende energi. Derfor kan det for et stort fattigt land være en ligegyldig sag at overbevise befolkningen om at bruge elbiler. Så længe de ikke har teknologien eller pengene til vedvarende energikilder. Men hvis CADIAC viser sig at rent faktisk at lykkes 100 procent i fremtiden, så vil alle lande kunne benytte sig af en energi, der bekæmper CO2.

Men hvad er “bagsiden” af medaljen så?’

Man fundet frem til, at man kan nedbryde CO2 i mindre molekyler som fx kulilte, der er meget mere reaktionsvillig med andre molekyler end CO2. Her er ulempen, at kulilte er en meget giftig gas, og reaktionerne skal derfor foregå under kontrollerede forhold.

En mere væsentlig ulempe ved dette alternativ er, at det ikke er sikkert hvornår det bliver en realitet, at alternativet kan tages i brug.

Hvorfor er det svært for forskerne er at være enige omkring alternativernes løsninger på klimaforandringer?

Forskere er oftest specialiseret på forskellige områder. Derfor vil de selvfølgelig have mest fokus på de områder, som de selv er specialiseret i. Derudover er der rigtig mange forskellige forskere inden for de forskellige områder. Specielt de sidste par år er antallet af forskere omkring løsninger til klimaforandringer steget.

Når der er så mange forskere, som undersøger hver deres måde at løse problemet med CO2 på, så er det sjældent de vil nå til enighed. Med årene har der været forskellige alternativer til løsninger på klimaforandringer. Flere alternativer er der blevet forsket nærmere på, mens andre alternativer er blevet forkastet.

Ser man fx på elbiler, så er der både fordele og ulemper. Nogle forskere hælder mest til fordelene og vægter dem højere end ulemperne, hvorimod andre forskere ser konsekvenserne af elbiler større end hvad de vil gavne. Elbiler er under positiv udvikling. Blandt andet vil tre forskellige lande kun sælge elbiler i 2025, 2030 og 2040, for henholdsvis Norge, Indien og Frankrig. Dermed er der flere lande, der har elbiler med i deres planer, og der er muligvis endnu flere lande som går med i disse planer, måske snart Danmark?

Det skal påpeges, at der også er mange andre alternativer . Dette er også en af grundene til at forskere ikke kan være enige. Forskere mener det ene alternativ er bedre end det andet, og argumenterer for deres sag. Men lige meget hvad så kan man jo aldrig være sikre på hvilke alternativer, som vil være bedst. Det er en proces der tager tid.

Asger Maarup – elbiler.dk

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

2 Comments

  1. Henning P.

    Endelig en gladelig nyhed i de dage hvor man kun hører om negative ting ved klimaet. Håber sandelig, at dette bliver vores løsning.

  2. Poul Erik

    HVorfor invisteret vi ikke meget mere i denne teknologi!
    Dette er jo BANEBRYDENDE!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Flere artikler

Det indre af en Volvo C40 elbil

Se det indre af en Volvo C40 elbil

Volvo havde på Bilmessen eCarExpo i Bellacenteret udstillet en Volvo C40 i en skrællet udgave, hvorved de indre dele så som lednings og rør systemer

Vi tager et kig på Aiways U6

Aiways U6. En sports SUV elbil i en klasse for sig. Elbiler.dk tog et kig på Aiways U6 på Bellacenteret i okt 2022 Vi kan