Lys i mørket

Hvorfor strøm ofte er billigere om natten

Forstå den natlige strømbesparelse: Hvorfor strøm ofte er billigere om natten – Og bliv opmærksom på fremtidens mulige udfordringer.



I søgen efter økonomiske fordele er det ikke ualmindeligt at høre råd om at udnytte de lavere natpriser på elektricitet. Mange danskere har i årevis gjort brug af energieffektive vaskemaskiner, der arbejder nattetimerne igennem, når strømpriserne er mest overkommelige.

Samme princip gælder nu for elbiler, hvor opladning om natten sikrer både tilgængelig bil i dagtimerne og  udnyttelse af de billigere nattetimer.

Flere faktorer på spil

Men lad os først fastslå en vigtig pointe: Det er ikke altid billigere at bruge strøm om natten! Priserne på elektricitet kan variere betydeligt afhængigt af en række faktorer, herunder geografisk beliggenhed, tidspunkt på dagen, udbud og efterspørgsel samt den specifikke elkontrakt, du har.

For eksempel ændrer faste elprisaftaler sig ikke, uanset om du oplader din enhed kl. 18 om aftenen eller kl. 03.30 om natten. Prisen forbliver konstant. Det er kun variabelprisaftaler, der ændrer sig fra time til time.

Hvis du har en variabel elkontrakt, er den afgørende faktor for, at elpriserne kan være lavere om natten, udbud og efterspørgsel.

 



 

Lavere efterspørgsel, lavere priser

Om natten er efterspørgslen efter elektricitet typisk lavere, da de fleste mennesker sover og bruger mindre strøm. Dette resulterer i en lavere markedspris på elektricitet, da udbuddet overskrider efterspørgslen. Derfor er det økonomisk fornuftigt at udnytte disse timer til opladning af elektroniske enheder, inklusive elbiler.

Dog er det ikke kun danskernes efterspørgsel, der påvirker strømpriserne. Det danske elmarked er også påvirket af spotprisen på det nordiske elmarked, kendt som Nord Pool. Her fastsættes elprisen ud fra udbud og efterspørgsel i hele Norden. Nord Pool fungerer som den samlede elbørs for Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Ovenstående graf viser el priserne time for time over Danmarks tre største el-selskaber: Norlys, NRGI og andel. Her er det en af de lidt mere ekstreme tilfælde, hvor det tydeligt ses at el er dyrest i dagtimerne, især om aftenen omkring aftensmad tid. Eksemplet er taget fra d. 21-09-2023 og ved priserne er uden transport og afgifter.



En potentiel fremtid med stigende nætter

Som tidligere nævnt, stammer alt fra forholdet mellem udbud og efterspørgsel. Elbilsejere har nydt godt af billig natopladning, idet de udnytter strømpriserne, når deres biler ikke er i brug. Men denne dynamik kan ændre sig, hvis hele nationen skifter til elbiler og vælger at oplade om natten.

Dette kunne føre til en situation, hvor efterspørgslen overstiger udbuddet, hvilket igen ville medføre betydelige stigninger i elpriserne om natten. Dette ville give forbrugerne et valg: enten oplade i dagtimerne på de offentlige parkeringspladser eller acceptere de ekstra omkostninger ved natopladning, når det tidsmæssigt giver mest mening for de fleste.

Selvom strømmen ofte er billigere om natten i dag, er det afgørende at forstå, at denne balance kan ændre sig i fremtiden, især med en øget elektrificering af transportsektoren. Tilpasning og optimering af energiforbruget er nøglen til at maksimere økonomiske fordele i en konstant skiftende energilandskab.

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu