Valgkamp 2019 – Fravær af politisk fællesplan omkring elbiler blokerer salget

Ordet elbil nævnes ofte i debatterne i valgkampen. Der er dog langfra enighed om en strategi for udbredelsen af elbiler.

FDM går nu aktivt ind i debatten, og kræver en konkret plan. Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM siger: “Forbrugerne fravælger elbiler, fordi de ikke kan se, hvad der sker om et par år. Det er et kæmpe usikkert marked derude. Forbrugerne vil gerne elbiler, men der skal også meget til fra politisk side, som skaber de her sikre rammer om afgifterne”.

Det er den vakkelvorne politik de sidste mange år der har gjort forbrugerne utrygge og forvirrede. Afgiften er ændret flere gange, og med meget kort tidsramme for de skiftende vedtagelser. Indtil 2015 var elbiler fritaget for afgift. Så kom der afgift på elbiler, og salget gik total i stå. I 2017 blev man enige om at holde afgiften på 20% – gradvist eskalerende, men kun til 2020.. og hvad så?

I Norge sælges der 30 gange flere elbiler i Danmark, og det tilskrives klart de gunstige afgifter og andre favorable tiltag til fremme af elbilerne. Danmark ligger i Europa på en 14énde plads m.h.t. elbiler på landevejene.

Debat om elbiler
Debat om elbiler


Lars Løkke og bagland vil gerne have 1 millioner elbiler kørende i Danmark i 2030. Mette Frederiksen, med sit hold, satser på ½ mill. Dansk Folkeparti vil at markedet selv skal regulere bestanden, og lige så mange partier der er, lige så mange ideer har hvert parti.

Elbil-salget i 2018 lå på godt 1.500 styk, så der er et stykke vej endnu før målet er nået.

Der er brug for at der lægges en fast kurs med en lav eller ingen afgift, hvis vi skal være med på vognen. Der er ingen tvivl om at elbiler generelt er blevet serious business hos de store producenter. For 10 år siden var elbiler kun omtalt i undermenuer på de store mærkes hjemmesider. Nu bliver der postet enorme ressourcer i segmentet. Samtidig er rækkevidde og faciliteter langsomt men sikkert på vej til at blive virkelig fornuftige, og den globale interesse og vilje til elbiler er eksploderet.
Danmark risikerer derfor at komme langt bagud, hvis vi ikke kommer ind i gamet og får styr på afgifter, bil og el-priser og ikke mindst en infrastruktur for ladestationer.

Elbilsalget er siden afgiftsfritagelsen gået kraftigt tilbage.
Trods en stigning i 2015, er tendensen blevet brudt, og salget i 2018 var kun en trediedel af
hvad det var i 2015, hvor en ellers fortsat stigende kurve blev anskudt.

Det vil vores politiske partier med elbiler..

[supsystic-tables id=2]

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

One Comment

  1. Poul Erik

    Fantastisk artikel. Jeg forventer sandelig, at regeringen fjerner afgifterne efter valget. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvor mit kryds kommer til staa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Flere artikler

Det indre af en Volvo C40 elbil

Se det indre af en Volvo C40 elbil

Volvo havde på Bilmessen eCarExpo i Bellacenteret udstillet en Volvo C40 i en skrællet udgave, hvorved de indre dele så som lednings og rør systemer

Vi tager et kig på Aiways U6

Aiways U6. En sports SUV elbil i en klasse for sig. Elbiler.dk tog et kig på Aiways U6 på Bellacenteret i okt 2022 Vi kan