Ordet elbil nævnes ofte i debatterne i valgkampen. Der er dog langfra enighed om en strategi for udbredelsen af elbiler.
FDM går nu aktivt ind i debatten, og kræver en konkret plan. Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM siger: “Forbrugerne fravælger elbiler, fordi de ikke kan se, hvad der sker om et par år. Det er et kæmpe usikkert marked derude. Forbrugerne vil gerne elbiler, men der skal også meget til fra politisk side, som skaber de her sikre rammer om afgifterne”.
Det er den vakkelvorne politik de sidste mange år der har gjort forbrugerne utrygge og forvirrede. Afgiften er ændret flere gange, og med meget kort tidsramme for de skiftende vedtagelser. Indtil 2015 var elbiler fritaget for afgift. Så kom der afgift på elbiler, og salget gik total i stå. I 2017 blev man enige om at holde afgiften på 20% – gradvist eskalerende, men kun til 2020.. og hvad så?
I Norge sælges der 30 gange flere elbiler i Danmark, og det tilskrives klart de gunstige afgifter og andre favorable tiltag til fremme af elbilerne. Danmark ligger i Europa på en 14énde plads m.h.t. elbiler på landevejene.

Lars Løkke og bagland vil gerne have 1 millioner elbiler kørende i Danmark i 2030. Mette Frederiksen, med sit hold, satser på ½ mill. Dansk Folkeparti vil at markedet selv skal regulere bestanden, og lige så mange partier der er, lige så mange ideer har hvert parti.
Elbil-salget i 2018 lå på godt 1.500 styk, så der er et stykke vej endnu før målet er nået.
Der er brug for at der lægges en fast kurs med en lav eller ingen afgift, hvis vi skal være med på vognen. Der er ingen tvivl om at elbiler generelt er blevet serious business hos de store producenter. For 10 år siden var elbiler kun omtalt i undermenuer på de store mærkes hjemmesider. Nu bliver der postet enorme ressourcer i segmentet. Samtidig er rækkevidde og faciliteter langsomt men sikkert på vej til at blive virkelig fornuftige, og den globale interesse og vilje til elbiler er eksploderet.
Danmark risikerer derfor at komme langt bagud, hvis vi ikke kommer ind i gamet og får styr på afgifter, bil og el-priser og ikke mindst en infrastruktur for ladestationer.

Trods en stigning i 2015, er tendensen blevet brudt, og salget i 2018 var kun en trediedel af
hvad det var i 2015, hvor en ellers fortsat stigende kurve blev anskudt.
One Comment
Fantastisk artikel. Jeg forventer sandelig, at regeringen fjerner afgifterne efter valget. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvor mit kryds kommer til staa.