Valgkamp 2019 – Fravær af politisk fællesplan omkring elbiler blokerer salget

I årets valgkamp har elbilerne indtaget scenen som et hot topic, men politikerne synes at mangle en klar strategi for at fremme deres udbredelse. FDM (Forenede Danske Motorejere) har nu kastet sig ind i debatten og kræver en sammenhængende plan. Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, udtaler: “Forbrugerne tøver med at vælge elbiler, fordi de ikke kan se, hvad der venter dem om et par år. Markedet er utroligt usikkert. Forbrugerne vil gerne have elbiler, men det kræver klare rammer og afgiftsforhold fra politisk side.”

Den usikre politiske kurs de seneste år har skabt utryghed og forvirring blandt forbrugerne. Afgifterne på elbiler er blevet ændret gentagne gange, og de kortsigtede beslutninger har skabt forvirring. Indtil 2015 var elbiler fritaget for afgifter, men derefter blev der indført afgift, hvilket resulterede i en næsten total stagnation i salget. I 2017 blev det besluttet at fastholde afgiften på 20%, dog med en gradvis stigning indtil 2020. Men hvad sker der efter det?

I Norge, hvor gunstige afgifter og andre incitamenter støtter elbiler, sælges der 30 gange flere elbiler end i Danmark. Danmark ligger på en 14. plads i Europa, når det kommer til antallet af elbiler på vejene.

De politiske partier er uenige om strategien: Lars Løkke Rasmussen og hans parti ønsker at se 1 million elbiler på de danske veje inden 2030, mens Mette Frederiksens parti håber på ½ million. Dansk Folkeparti mener, at markedskræfterne skal regulere antallet. Med så mange forskellige holdninger og ideer er det svært at se en klar retning.

Salget af elbiler i 2018 nåede kun godt 1.500 biler, hvilket er en tredjedel af salget i 2015. Tendensen, der var stigende indtil 2015, blev pludselig brudt, og elbilsalget er ikke kommet sig siden.

Der er behov for en klar politisk kurs med lave eller ingen afgifter, hvis Danmark skal følge med udviklingen. Elbiler er ikke længere en niche; de store producenter investerer enorme ressourcer i dette segment. For ti år siden var elbiler blot små undermenuer på producenternes hjemmesider, men nu er de i centrum. Rækkevidden og faciliteterne for elbiler bliver stadig bedre, og den globale interesse for elbiler er eksploderet.

Danmark risikerer at sakke bagud, hvis vi ikke snart får styr på afgifterne, prisen på elbiler og infrastrukturen for ladestationer. Elbilens potentiale er enormt, og det er på tide, at vi som nation tager udfordringen op og skaber de rette betingelser for en grønnere fremtid.

Debat om elbiler
Debat om elbiler

Det vil vores politiske partier med elbiler..

[supsystic-tables id=2]

One Comment

  1. Poul Erik

    Fantastisk artikel. Jeg forventer sandelig, at regeringen fjerner afgifterne efter valget. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om hvor mit kryds kommer til staa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu