Elektrificeringen af transportsektoren er i fuld gang, og Volvo Entreprenørmaskiner A/S er på forkant med udviklingen, når det kommer til eldrevne anlægsmaskiner.
En af de mest markante fordele ved elektrisk drevne køretøjer er deres støjfri drift, da der ikke er nogen forbrændingsmotor involveret. Dette gælder selvfølgelig også for Volvos imponerende udvalg af elektriske entreprenørmaskiner. Faktisk er støjniveauet reduceret så drastisk, at det kræver hele otte elektriske maskiner for at generere den samme støj, som deres søskende med dieselmotorer normalt ville skabe.
Denne lyddæmpning er især velkommen i byområder, hvor det ikke kun handler om at slippe for skadelige udstødningsgasser, men også om at eliminere støjforureningen fra de store forbrændingsmotorer. Dette skaber ikke kun en mere behagelig byoplevelse for borgerne, men forbedrer også arbejdsforholdene for de mennesker, der arbejder med maskinerne. Lad os tage et eksempel: Når der udføres opgaver som nedgravning af ladekabler til ladestationer i byerne, er der typisk to personer involveret – en, der styrer maskinen, og en, der arbejder udenfor. Den store forskel er nu, at maskinen laver så lidt støj, at de to arbejdere kan kommunikere i almindelige toner uden forhindringer.
Øget Fleksibilitet i Trange Arbejdsområder
En anden udfordring, der ofte opstår i entreprenørbranchen, er arbejdet på trange arbejdssteder. I det tidligere nævnte eksempel med kabelføringen kan det være nødvendigt for maskinen at foretage en 180 graders drejning. Desværre har de fleste entreprenørdieselmaskiner udstødningsrør, der stikker op som skorstene, hvilket kan forhindre en fuld 180 graders rotation. Dette er ikke en bekymring med eldrevne køretøjer, da de ikke har udstødningsrør. Dette gør maskinerne væsentligt mere fleksible for føreren og skaber samtidig en bedre arbejdsmiljø for arbejderen udenfor køretøjet, da de ikke udsættes for irriterende udstødningsgasser i hovedhøjde.
Økonomi og Miljø i Perfekt Harmoni
Mens indkøbsprisen for en elektrisk entreprenørmaskine kan være højere end for en dieselmotor, opvejes dette ofte over maskinens levetid. Der er nemlig mange vedligeholdelsesopgaver, der ikke længere er nødvendige på eldrevne maskiner. Dette inkluderer blandt andet undgåelse af olieskift og filterudskiftninger. Praktisk taget er der minimalt behov for service på disse maskiner. Disse faktorer var tidligere betragtet som nødvendige omkostninger, men er nu elimineret i de nye elektriske modeller.
Enhver ulempe ved elektrisk entreprenørmaskiner er mere end opvejet af fordelene i form af støjreduktion, lavere miljøpåvirkning og langsigtede omkostningsbesparelser.
Maksimal Effektivitet og Lynhurtig Opladning
Når vi ser på timetælleren på en tændt dieselmotor, kan det se ud som om, entreprenørmaskiner bruges i 6-7 timer ud af en 8-timers arbejdsdag. I virkeligheden ligger den faktiske brugstid normalt kun på omkring 4 timer, når tomgangstiderne tages i betragtning. Med en elmotor er der ingen tomgang, hvilket betyder, at maskinen kun bruges i effektive arbejdstimer og kan arbejde i 3,5 til 4 timer. Hvis der er behov for ekstra batterikapacitet, tilbyder Volvo to opladningsløsninger. Den første er et velkendt Type-2 opladestik, som ejere af elbiler er fortrolige med. Alternativt kan maskinen oplades lynhurtigt med en lynoplader. Dette betyder, at du kan tilslutte maskinen til lynopladning i din frokostpause og have en fuldt opladet, lydsvag entreprenørmaskine til resten af arbejdsdagen.
Volvo: 100% Dedikeret til Elektrificering
Volvo har forpligtet sig fuldt ud til elektrificering af deres entreprenørmaskiner. Sidste år havde de fem forskellige elektriske køretøjer på markedet, men nu har de en imponerende samling på seks forskellige 100% elektriske maskiner i deres produktlinje. Dette inkluderer endda en 23-ton gravemaskine, hvilket viser, at de også fokuserer på større elektriske maskiner. Volvo har også erklæret, at der ikke vil være yderligere udvikling af dieseldrevne maskiner. De nuværende dieselmodeller udfases gradvist fra markedet, mens de elektriske modeller udvides. Volvo har klart fokus på elektrificering, og deres målsætning er, at mindst 30% af deres maskinportefølje skal være elektrisk drevet inden 2030. Dette omfatter også en omfattende deling af teknologi og ekspertise med deres søsterselskab, Volvo Lastvogne, der også er dedikeret til elektrificering.