Volvo er da Svensk, eller hur!

Vogn teknologi tilbage hos de gamle Romere

Romerne havde., for over 2000 år siden, en kultur der var langt forud for omverdenen, specielt forud for det høje nord. Deres maskiner og opfindelser var, for den tid, fantastiske og uden sammenligning. Imidlertid kollapsede den Romerske stat og kultur på meget kort tid, efter at regimet var blevet mæt, korrupt og ineffektivt,  og der skulle gå næsten 1500 år, før genoptagelsen og videreudviklingen af f.eks et køretøj som denne hestetrukne vogn igen kom i fremskridt.

Romersk hestevogn
Romersk hestevogn
Romerne anlagde for 2000 år siden komplekse vejnet på flere tusinde km
Romerne anlagde for 2000 år siden komplekse vejnet på flere tusinde km

Verden er blevet mindre

I dag er vores verden blevet “mindre” og alle verdensdele og lande er i dag forgrenet og forankret i hinanden på godt og ondt af handels og militær aftaler, og vi vil ikke nogen steder opleve et kollaps eller kultur recession som dengang. Imidlertid er verden i ustandselig forandring, og stormagter som vi i vores korte levetid har kendt som stormagter, er det ikke pr. definition.

England, Frankrig, Tyskland, Spanien og USA har, som kolonimagter, haft deres storhedstid, men med et overmættet folk (overmættet i den forstand, at befolkningen igennem tre / fire generationer stort set har købt og fået alt hvad de kan bruge og lidt til), er det en hård kamp at tviste med f.eks. Kina, der har købekraften og en befolkning, der de næste mange år både har lyst og råd til at købe alt det, som de kun alt for længe har skelet misundeligt til i vesten.

Man kan vel heller ikke undgå at bemærke, at en del hæderkronede gamle vestlige kæmpe firmaer lige så langsomt, inden for de sidste få år, til medarbejderes og “hjemmepublikums” rædsel pludselig, har måtte gi´op. “Hvordan kunne det komme så vidt?” Specielt bilindustrien er hårdt ramt. I USA er næsten alle de gamle store mærker en skygge af sig selv. Hos broderlandet Sverige røg først Saab, og nu går Volvo så til “opkomlingene” i Kina.

Store udfordringer for vesten

Kina og Indien oplever i disse år hvad der kan sammenlignes med tiden i vesten efter 2´verdenskrig, hvor 1´verdenskrig, depressionen og endnu en krig havde tømt alle kamre, både psykisk som materielt. Det efterlod to kontinenter til at “starte på en frisk” med “ny muld” I 50érne blomstrede vesten som en forårsblomst. Der blev plads til en lejlighed og måske en lille bil. Så tv, så i farve, så et lille hus, så et større hus, så bil nummer to og så … efter 50 år med dynamisk velstand, var der noget med en temmelig stor bank og forsikrings koncern i USA der krakkede. Effekten af dette finansielle megaforlis, spredte sig som ringe i vandet.
Investorer, der ikke havde tabt alt endnu, lukkede kassen i.
Så var der pludselig ikke arbejde nok, og så var der ikke penge nok i husstandene, og snart heller ikke de mange firmaer, Så blev der ikke solgt nok, og så blev der endnu færre arbejdspladser…. En ond “dødspriral” var begyndt.
I dag er det svært for de “gamle kæmper” USA og Europa, at blive ved at spire og holde dampen oppe.

What to do?

Derfor er det måske mere end noget vigtigt, at vi skaber nogle fundamentalt nye behov, og nye produkter, der kan skabe arbejdspladser og behov for nytænkning og gode hjerner. – Rækkefølgen kan være forskellig. At vi samtidig har en klima krise hvor vores jord angiveligt er ved at være tømt for den vigtigste energikilde vi har kendt til, og hvor vi i høj grad, på grund af forurenende benzin og diesel motorer, har store klimatiske problemer, er en verdensomspændende omsadling til elbiler en meget kærkommen og måske meget mere vægtig  epoke og chance end vi umiddelbart forestiller på.

Kim Maarup. Elbiler.dk  13. november 2014

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Flere artikler

Ellen - Ærøfærgerne

En lys og grøn fremtid på danske farvande

I en tid, hvor bæredygtighed og grøn omstilling står højt på dagsordenen, er overgangen til batteridrevne færger i Danmark en positiv udvikling. Denne omstilling kan

Lys i mørket

Hvorfor strøm ofte er billigere om natten

Forstå den natlige strømbesparelse: Hvorfor strøm ofte er billigere om natten – Og bliv opmærksom på fremtidens mulige udfordringer. I søgen efter økonomiske fordele er

Det indre af en Volvo C40 elbil

Se det indre af en Volvo C40 elbil

Volvo havde på Bilmessen eCarExpo i Bellacenteret udstillet en Volvo C40 i en skrællet udgave, hvorved de indre dele så som lednings og rør systemer