Peugeot e 3008 anmeldelse, pris og specifikationer

Peugeot e 3008 er en populær SUV, kendt for sit stilfulde design og avancerede teknologi. Denne anmeldelse dækker både de positive og negative aspekter af bilen, dens specifikationer, samt de forskellige varianter og deres priser.

Hvad er nyt med design og udvendige funktioner?

Bilen er kendt for sit attraktive udvendige design. Med en markant frontgrill og slanke linjer skiller den sig ud i SUV-segmentet. LED-forlygter og store alufælge tilføjer et moderne og dynamisk look.

Leverer Peugeot e 3008 komfort nok?

Kabinen i Peugeot e 3008 byder på et luksuriøst og behageligt miljø med rummelige og førsteklasses materialer, herunder læder og træpaneler.

Cockpittet kommer med digital instrumentering og en enorm berøringsskærm, der gør betjeningen ubesværet.

Det kan dog være problematisk for voksne at føle sig til rette på bagsæderne, hvor pladsen er begrænset, hvilket inkluderer både hoved- og benplads.

Pegeuot har arbejdet hårdt med sin teknologi og sikkerhed

3008 er spækket med avanceret teknologi og sikkerhedsfunktioner. Adaptiv fartpilot, nødbremseassistent og vognbaneassistent er nogle af de funktioner, der øger sikkerheden. Infotainmentsystemet understøtter Apple CarPlay og Android Auto for nem adgang til navigation og underholdning.

I-Cockpit-systemet er let at gå til. Billister, der foretrækker en høj grad af personalisering i deres kombiinstrumenter, kan dog finde mulighederne begrænsende sammenlignet med konkurrenterne.

El-motor & Performance

e-3008 kan prale af et meget konkurrencedygtigt udvalg. Med et 73 kWh batteri tilbyder basismodellen en WLTP-certificeret rækkevidde på op til 521 km. Den har batteriet med en enkelt elektrisk motor, der producerer 211 hestekræfter. Selvom det ikke er den hurtigste på vejen, opnår denne kombination en bemærkelsesværdig effektivitetsvurdering på 7,2 km per kilowatt-time.

I modsætning til visse elektriske køretøjer tilbyder e-3008 ikke en køretilstand med én pedal, hvor du kan styre acceleration og deceleration med kun gaspedalen. Dette kan være en ulempe for bilister, der foretrækker en mere regenerativ bremseoplevelse.

Alternativer til Peugeot 3008

Der er mange gode alternativer til Peugeot e 3008, som er billigere. Hyundai Kona Electric 2024, Nissan Qashqai, Skoda Enyaq 85 og Ford Capri er et par af de bedste alternativer. Derudover er der den fornuftige og rimeligt prissatte BMW i4 og den attraktive Kia EV9 til en rigtig god pris.

Modelvarianter og priser

  1. Peugeot 3008 fås i flere varianter, der passer til forskellige behov og budgetter.

  2. Peugeot 3008 Allure: Starter fra 329.990 kr. og indeholder en god pakke med standardfunktioner.

  3. Peugeot 3008 GT: Fra 359.990 kr. med ekstra komfort og avanceret teknologi.

  4. Peugeot 3008 GT Pakke: Fra 369.990 kr. med alt tænkeligt udstyr.

Opladning og rækkevidde

Den elektriske Peugeot e-3008 har en imponerende rækkevidde og opladningshastighed. Med en rækkevidde på op til 700 km (afhængig af batteristørrelse) er den ideel til både bykørsel og lange ture.

Opladningstiden kan dog under visse forhold blive længere end forventet, hvilket kan være en ulempe ved længere ture.

Peugeot-e-3008-charging

Hvad er specifikationerne?

  • Forhjulstræk
  • Motorer fra 130 hk til 230 hk (elektriske)
  • 0-100 km/t på 8,8 sekunder (elektrisk model)
  • Bagagekapacitet: 520-1,480 liter
  • Batterirækkevidde: 521 km
  • Bagklap (sæder op): 520 L
  • Bagklap (sæder nede): 1,480 L
  • Antal døre: 5
  • Elektronisk stabilitets Control (ESC)
  • Frontal kollisions advarsel (FCW)
  • Vejbane assisten
  • Hastighedsassisten

Et solidt valg, men garantien kunne være bedre

Peugeot E-3008 er en velafrundet elektrisk SUV, der kan prale af imponerende europæisk kvalitet og ydeevne. Det er ingen overraskelse, at det var en finalist for Årets Bil 2024. Et område, hvor den kommer til kort i forhold til nogle konkurrenter, er imidlertid dens garanti.

Mens Peugeot tilbyder en udvidet garanti på op til otte år eller 160.000 km i mange europæiske lande, er denne i øjeblikket ikke tilgængelig i Danmark. Det betyder, at danske købere er begrænset til en standard to-års garanti. Dette er en betydelig ulempe, især i betragtning af den langsigtede investering, der er involveret i at købe et elektrisk køretøj.

Det er værd at bemærke, at der er mulighed for, at Peugeot vil introducere den udvidede garanti til Danmark i fremtiden. Der er dog ingen konkret tidslinje, og det er uklart, om dette vil gælde for eksisterende ejere. Hvis du overvejer E-3008, er det vigtigt at diskutere dette med din forhandler for at få de seneste oplysninger.

På trods af garantiproblemet er E-3008 stadig en overbevisende mulighed. Dens kombination af komfort, effektivitet og avancerede funktioner gør den til en stærk konkurrent på det elektriske SUV-marked. Potentielle købere bør dog nøje afveje garantisituationen mod deres langsigtede behov og præferencer.

Er Peugeot E-3008 veludstyret?

Alle Peugeot E-3008-varianter kommer udstyret med alt, hvad de fleste bilister nogensinde kunne ønske sig, men i betragtning af den over 30.000 kr. prisforskel mellem Allure- og GT-modellerne, mener vi, at GT’en kunne bruge nogle ekstra funktioner til at adskille den. Selvom det er lidt skuffende, at base Allure koster knap 329.990 kr. og mangler sædevarme og parkeringssensorer foran, ville vi stadig vælge Allure, fordi dette er den eneste virkelig bemærkelsesværdige funktion på top-spec modellen.

Fremtiden for Peugeot E-3008

Peugeot har en ambitiøs plan om at elektrificere hele deres bilpark inden 2030, og E-3008 er blot begyndelsen. Med den hastige udvikling af batteriteknologi og autonome køreteknologier er det sandsynligt, at fremtidige versioner af E-3008 vil inkludere endnu længere rækkevidde og forbedrede selvkørende funktioner. Peugeot har også planer om at udvide deres elbilsportefølje, hvilket vil gøre dem til en af de førende aktører inden for elektrisk mobilitet.

Hvad er vores vurdering?

e-3008 føles ikke revolutionerende. For mange vil dette være er plus.

Designet og kabinen er vokset og forbedret fra den første udgave. Den smarte buede skærm er både iøjnefaldende og funktionel. 

Den begrændsede bagsæde plads for voksne trækker dog ned.

Vi nyder trækkraften og dens 700 km rækkevidde, hvilket gør den velegnet til både bykørsel og lange ture, men opladningstiden er ikke blandt de bedste. Den er også dyrere end sine konkurrenter med samme funktioner, men den er stadig et stærkt valg i sin klasse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler