Teknikken i en elbil

Teknikken i en elbil er relativ såre simpel.

Biler med motorer der benytter sig af fossilt brændstof, er baseret på fysisk store motorblokke, som repræsenterer meget avancerede konstruktioner i mange varianter. Der kan nævnes principper som rækkemotor, bokser motor, Wankel-motorer, V motorer, 16 ventilers motorer med videre.
En brændstofmotor er desuden afhængig af en række “satellit” enheder for at virke. Den viker kun i et komplekst system med integration til særskilt karburator, indsprøjtning, tændingssystem, udstødningssystem, gearsystem etc.,

Elbiler, derimod, bygger alle på en teknisk såre simpel elmotor med direkte forbindelse til drivakslen, og en (simplificeret udlægning) variabel modstand til hastigheds regulering.

El-motoren fylder langt mindre

Renault Zoe elmotor - insight
Renault Zoe elmotor – insight

Den elmotor der sidder i de fleste vaskemaskiner er i princippet ikke stort anderledes end den elmotor der sidder i en elbil. Blot er elbil motorer naturligvis af en større kaliber, Men motor m.v. i en elbil fylder væsentlig mindre end en samlet benzin eller diesel motor. Og den store gearkasse fra fossil-bilerne er der bare slet ikke.

Renault Zoe elmotor - insight
Renault Zoe elmotor – insight

Hele konceptet i en elbil er derfor også markant forenklet i forhold til en bil med brændstofs motor. Dette medfører igen at driftssikkerheden, nu og med tiden vil blive langt større med en elbil, ligesom det at “skifte motor” og hvad dermed i dag hører, alt andet lig er lang mere enkelt med en elbil.

En elmotor udnytter den tilførte energi med ca. 85%. Dette er ca. 20% mere end en de mest moderne og effektive brændstofs motorer.

Batterierne … de fylder til gengæld..

Hvad der derimod fylder en del, og som endnu også er særdeles kostbart, er batterierne. Hvor elmotoren kun tager lidt plads i forhold til benzinmotoren, sørger batterierne til gengæld for at fylde hulrummene ud. Mellem to og firehundrede kilo belaster de bilen.

De holder heller ikke evigt… Man regner p.t med op til 4000 opladninger med den nyeste type lithium-ion-polymer.
Dette skulle så også svare til ca. en kvart million kørte kilometer.

Det skal i samme åndedrag tilføjes at et batteri fra dag ét degenerer. Når en bil er tanket 2000 gange er kapaciteten nede på ca. 80%

Det er dog specielt fakta og tal omkring batterier, der pga den intense forskning, hele tiden forbedres.

_______________________________________________________________________________________________________

For at illustrere udviklingen i batteri kapacitet og størrelse, er det nærliggende at se på mobil telefoner.

I midten af firserne var et batteri på størrelse med en skuldertaske. I dag kan man have 4 batterier i en cigaret pakke, og taletiden er længere.

Hvordan virker en elektrisk motor? Se her:

Daniel Izzo har lavet denne lille video om elmotorens funktion

Se også VW fine artikel om hvordan teknikken i en elbil fungerer

VW - Sådan fungerer teknikken i en elbil
VW – Sådan fungerer teknikken i en elbil

 

Artikel. Elbiler.dk  12 november 2014

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Flere artikler

Vi tager et kig på Aiways U6

Aiways U6. En sports SUV elbil i en klasse for sig. Elbiler.dk tog et kig på Aiways U6 på Bellacenteret i okt 2022 Vi kan