Slut med at disse kinesiske produkter

Kineserne kan producere billige varer billigt, og i Europa kan vi producere højteknologi og kvalitetsvarer!

På bilmessen “Autoshow Danmark” i Odense i august, fik elbiler.dk lejlighed til at kigge nærmere på mange spændende biler, bla. kinesiske Aiways U5 elbil.
Det var en fornøjelse, men også stof til eftertanke, at se hvor høj en standard der gennemskinner Aiways U5 model. Man må sande at kinesiske producenter har taget kvantespring de sidste 10 år. I ”gamle dage” var vores opfattelse af kineserne, at de var gode til at lave billige ting, …med billige og ringe komponenter. Design og ISO9000 var en ”by i Rusland”.

Intet er evigt

Meget har ændret sig. Den tidligere tids kinesiske erhvervsledere havde ikke et indbygget gen til forståelse for europæiske standarder. De kom fra den fattige generation af kinesere, der kun via arbejdsomhed og billig arbejdskraft kunne kæmpe sig til velfærd, og at sparre alle steder, lå i generne.

Fine detaljer og lækkert design i Aiways U5
Fine detaljer og lækkert design i Aiways U5

Støtte fra verdenssamfundet til at komme ud af fattigdommen

Med hjælp fra de vestlige land, fik Kina efter 2. verdenskrig økonomisk og politisk hjælp, bla. i form af status som “Uland”, hvilket muliggjorde at den Kinesiske stat kunne give tilskud til deres erhvervsliv, og her blandt andet mulighed for gratis forsendelser på kommercielle småpakker til hele verden. Dette har bevirket at hundredtusindvis af små virksomheder, har kunnet producere billige varer, ofte efterligninger til priser mellem få kroner til typisk et par tusinde, og med statstilskud har de kunnet at sende hundredvis af enkelt ordre hver dag, til hele verden .. portofrit. Det er slut nu. EU fratog for nogle år siden Kinas status som U land i handelsmæssig henseende. Det har varet noget tid før denne ændring blev effektueret i samhandlen, men fra sidste år blev der sat ind, og nu skal der betales told, moms og importgebyrer af alt. Ligeså var Trumps handelskrig mod Kina, også et hårdt slag, og handelsportaler som Alibaba, Ebay, wish m.v. mærkede en markant tilbagegang. Så slut med at kunne købe kopi hovedtelefoner til 25 kr. i Kina, og få dem tilsendt portofrit. Det har gjort ondt, men Kina var forberedt, og havde allerede arbejdet en gigant pengekasse og lært lektien.

Kina ur på Ebay
Kina ur på Ebay

Køb et ur til 24 kr. fra Kina, leveret gratis med posten

Men indtil januar i år kunne man købe et ur fra Kina på Ebay for 30 kr. frit leveret. Det har kunnet lade sig gøre i årtier, men nu tillægges importafgift, moms og fortoldning, så uret let ryger op i flere hundrede kroner. Og samtidig er det “lidt” bøvlet at sende ind til garanti-reparation.
Og netop kvalitet og holdbarhed har gennemgående været et problem med kinesikske var. Det var ikke kun ure til 30 kr. men også større ting som el-løbehjul, mini-motorbikes, cykler etc. som trods alt havde en pris, som gjorde, at vi som forbrugere flittigt brugte returret og garanti over for de danske forretninger, som igen sendte sorteper retur til importøren.
Kineserne simpelthen simpelt ikke forståelse for at skulle anvende kvalitets komponenter, endsige kontrollere dem, før de slap ud fra fabrikken. Kunne en blød kinesisk metalskrue til 1½ øre bruges i stedet for en japansk kvalitets ditto til 14 øre, så gjorde man det. Og var der lidt maling der var løbet på det elektriske løbehjul, så var det ikke et problem. Netop det skilte den kinesiske holdning fra den europæiske måde at anskue tingene på. Vi vil have tingene til at fungere, for så får vi glade kunder, og minimerer en mega stor minus faktor i indtjeningen.. reklamation og after-sale service.

Klog af lære

Men efterhånden som europæiske importører gennem årene vendte tilbage med klage på klage og krav om tilbagebetaling for ubrugelige varer, og nye ordre blev annulleret, fordi de europæiske forbrugere simpelthen ikke fandt sig i dårlige varer, så begyndte de små (og store) producenter at indse, at der ikke var en fremtid i det lukrative Europa og resten af den vestlige verden for den sags skyld, hvis ikke standarden blev højnet. Nye typer virksomheds direktører og arbejdere kom til, som kopierede den europæiske model, med uddannelse, ISO9000 produktions standarder etc. Og lige så langsomt blev kvaliteten bedre og bedre, og bedre og bedre… til hvor vi er i dag. Kineser kan selv nu. Og de er skræmmende gode.
Denne fremgang er sket på baggrund af en på mange måder anderledes samfunds kultur. Og det kan være svært at se hvad vi kan gøre bedre for at følge med. Lange arbejdsdage, lange arbejdsuger, korte ferier, og nul strejker, kæft trit og retning er jo ikke en model vi på nogen måde vil tage til os i Europa, og slet ikke i Danmark. Siden kineserne startede op på også at fabrikere højteknologiske varer, har vi kigget lidt nedladende og påpeget den dårlige kvalitet, som godt nok kunne sælges meget billigt, men … Europæisk standard, no way og aldrig… Men det gik anderledes.

Er slaget tabt?

Ser vi på kinesisk bilproduktion i dag, kan jeg godt fundere over  hvor længe vi i Danmark kan beholde førertrøjen på inden for vores ellers teknologiske højborge, såsom (selv om det er en anden branche) -f.eks. vindmøller.
BYD, Aiways, Polestar etc. er nået så langt, at de ikke blot bider BMV, VW, Renault m.v. i haserne, men faktisk på mange punkter har overhalet. Men nu skal vi jo heller ikke tro at fordi ”kineserne kommer”, er alt tabt. Europæiske bilfabrikker vil i mange år frem have solidt overtag pga. den position de har haft i små hundrede år. Deres netværk, trofaste kundeskare, deres stabilitet og deres økonomiske og politiske indflydelse.
Bilkøbere er reelt meget trofaste. En gang Peugeot altid Peugeot. Og så er biler vel nok det forbrugsobjekt der har mest Status. Det tager mange år at opbygge et image som BMV, Ferrari, Rolls Royce etc.
Men .. det er nok ved at være slut med at rynke på næsen over kinesiske HiTec varer, og biler i særdeleshed.

Her lidt detalje fotos fra vores messekig på Aiways U5. Se i øvigt artikel om U-5 fra elbiler.dk her

Aiways-U5-elbiler-dk-g
Aiways-U5-elbiler-dk-f
Aiways-U5-elbiler-dk-e
Aiways-U5-elbiler-dk-d
Aiways-U5-elbiler-dk-c
Aiways-U5-elbiler-dk-b
Aiways-U5-elbiler-dk-a
PlayPause
Aiways-U5-elbiler-dk-g
Aiways-U5-elbiler-dk-f
Aiways-U5-elbiler-dk-e
Aiways-U5-elbiler-dk-d
Aiways-U5-elbiler-dk-c
Aiways-U5-elbiler-dk-b
Aiways-U5-elbiler-dk-a
previous arrow
next arrow

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu