Er den unge elbil æra i fare?

Elpriserne stiger til det tredobbelte, måske endda langt mere inden for det kommende år. Vigtige komponenter til elbilerne kan ikke skaffes, hvilket betyder lange leveringstider. Efter en overstået udmagrende Covid krise, bliver forbrugerne igen tilbageholdende

Det er ildevarslende negative tildragelser som den stadig unge elbil-æra lige nu udsættes for. Kan det betyde et sønderknusende tilbageslag for elbilernes eksistensberettigelse?

Havde det været for 5 år siden, så havde den dengang stadig nye ”trend” måske fået dødsstødet, men meget har ændret sig, specielt de sidste tre år. Da jeg startede elbiler.dk i 2008 var elbiler stadig et forsøg, en ”dille”, som specielt elbilproducenterne ikke gav meget opmærksomhed eller energi.  Det var et lille forsøgs-/hobby projekt man havde, mest fordi de andre også ”legede” med det.

Its not personal .. only bussiness

Bilfabrikkerne, og specielt deres bestyrelser er ”businessmen”. De tænker i bundlinjer. Og så længe det er den bedste forretning at producere fossilbiler, og køberne er glade, hvorfor skulle man så spilde milliarder af dollars og euro og begynde at satse på elbiler?? Og skulle der ofres milliarder på at omdanne millioner af tankstationer omdannes til el-ladestationer?
Jo, det er selvfølgelig nok rigtigt at elbiler, er bedre for miljøet, men.. det er ikke det der har prioritet i den lejr.

Og olieselskaberne havde bestemt INGEN interesse i at støtte udviklingen af elbiler.

De grønne kommer !!

Det der kan få en virksomhed / bilproducent til at ændre holdning, er når de politiske vinde vender. Og de politiske vinde er igen affødt af folkets/forbrugernes krav. Når det sker, lytter politikkerne og dernæst fabrikkerne, – for her her rammes bundlinjen!

Stickeren du skal have i vinduet hvis du vil besøge tyske storbyer i en dieselbil
Som da Tyskland i 2016 begyndte at sætte dieselbiler i bad standing og kræve særlige grønne certifikater hvis de skulle kunne køre i storbyerne.  De ”grønne” bevægelser, og politiske partier pressede også mere og mere på for at vi skulle tænke miljømæssigt korrekt.
De blev også en øget usikkerhed omkring kontrollen af oliemarkedet / priserne.

Ud af byerne med bilerne
Foto: Times Malta

Nye vinde..

Langsomt skete der et skred. Da elbilerne samtidig var kommet ret langt fra de første serieproducerede elbiler, med deres køreradius på 100 km, (hvis man ikke brugte varme eller aircondition), skete der inden for kort tid, en radikal ændring ved bestyrelsesbordene hos bilfabrikanterne.
Nu var det om at se frem. Elbiler var fremtiden. Da VW proklamerede at de totalt ville udfase fossile biler således at sidste af slagsen ville rulle af samlebåndet i 2035, var løbet kørt. Ret hurtigt fulgte stort set alle bilmærker trop og lagde nu al deres fokus og energi på elbiler.  24 lande enedes ved Cop26 om at stoppe produktion af fossile biler senest 2040

Elbilen var fremtiden og fossile biler var yt.

UK Cop26
Foto: https://ukcop26.org/

Når sådan et verdensomspændende produktions og magtapparat har besluttet sig for en ny retning, skal der mere end et eller to års modvind til at skifte kurs.

Men, det kan dog tænkes at fossile biler lige nu har redet sig et par år mere i gadebilledet. Hvem ved… men det er jo ikke kun el der er blevet vanvittig dyr, benzin og diesel er også gået amok. Madolie, mælk.. alt æder af kassen i den daglige husholdning
Ingen ved hvor længe det hele vil stå på, men udviklingen af og fremgangen for elbiler… den standser ikke.

Kim Maarup. Elbiler.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler