Polestar 2 er en voksen elbil i luksusklassen. Og udover at være blændende på mange punkter, vender den op og ned på meget at det vi tænker om elbiler, og det at købe bil i det hele taget.
Polestar er et nyt elbilmærke, startet op i Danmark sidste år, men stærke aktører står bag.
Ejerne er den kinesiske Geely-koncern, som reelt ejer Volvo. De første elbiler blev også lavet under Volvo navnet, men man har besluttet at lave et særskilt firma, kun med elbiler. Nu starter Polestar så ud i store dele af Europa. I Danmark var 2021 opstartsåret, hvor konceptet skulle køres ind, men 2023 bliver det store år for Polestar.
Polestar 2 er på gaden, men allerede til okt 2022 lanceres Polestar 3, som er en SUV model
Bilernes design, komponenter og interiør m.m er i bedste Volvo klasse, faktisk et skridt op ad trappen, og feature og designmæssigt ligger den i et niveau, som reelt slår de fleste hi-end elbiler markant.
En egenudviklet app, som kører på android, som i samspil med avanceres sensorer i bilen, kan styre og tjekke bilen indeklima, og kan, men kommende version, også fortælle om luften uden for, luftfugtighed, partikler etc.
Teknik
Elmotoren, teknisk, er også i et next level, og bla bruges elmotoren til nedbremsning og derved akkumulere energi som ”hældes” tilbage på ”eltanken”. I praksis betyder det at føreren ved standard kørsel meget sjældent bruger bremserne.
Elbiler har som regel rigelig med manpower, og det skorter det selvfølgelig heller ikke på her.
Polestar 2 fås i tre motorkonstellationer:
- Standard range Singlemotor 01-100 på 7.4 sek. Rækkevidde 445-478 km
- Long range Singlemotor 01-100 på 7.4 sek. Rækkevidde 515-551 km
- Long range dual motor 01-100 på 4.7 sek. Rækkevidde 445-487 km
Opladningen kan foregå med en trefaset 11kW ladebox.
En ny måde at tænke bilkøb på
Der hvor den helt store adskillelse ligger i Polestars intro på elbilmarkedet / bil-markedet i det hele taget, er at de ikke vil kunne ses hos en forhandler, – i det hele taget nogen steder”*”
Bilerne vil kun blive solgt gennem deres egen webshop !!! Og her stykker man så sin bil sammen, som så vil kunne leveres ca. 3 måneder senere.
Men man skal selvfølgelig ikke ”købe katten i sækken”, og derfor kan du, med dags varsel, booke en prøvetur flere steder i Danmark. I skrivende stund: Tre steder i København, (midt, nord og syd), Vedbæk, samt i Odense, Esbjerg, Vejle, Århus, Ålborg og Vendsyssel. Der er dog også mulighed for at få leveret bilen, i henhold til aftal, hjemme hos dig selv, på din arbejdsplads m.v. Indtil videre dog maks. 45 min. Kørsel fra de førnævnte destinationer.
Den der udleverer, er ikke sælger. Og det er også en klar politik, at al handel foregår på websiden til faste priser.
Priser
Priserne starter ved 370.000 for single motor, og 420.000 for dual motor. Dertil kommer mulighed for mange ekstra spændende sager, men Polestar har for de bekvemme lavet tre udstyrspakker fra femogtyve til halvtreds tusinde. For 40.000 mere får du en kæmpe og komplet udstyrspakke med:
- Panorama-glastag med lysende Polestar symbol
- Harman Kardon Premium Lyd
- Air quality – luftkvalitetssystem med avanceret kabinesensor og filter
- WeaveTech sæder i Charcoal eller Slate med Black Ash Interiør
- Fuldt elektriske sæder inklusiv 4-vejs elektrisk lændestøtte, førersæde hukommelse, forsæde forlænger pude og opbevaringsnet til ryglæn
- Opvarmede bagsæder, rat og sprinklervæske viskerdyser
- Energibesparende varmepumpe
- Indvendig belysning i høj kvalitet
- 15W trådløs opladning til smartphone
- Tonet bagrude
- “Bagagerums-opdeler” holder poserne i bagagerummet fast
”*” Der kommer angiveligt til at være flere deciderede showrooms på placeringsmæssigt optimale lokationer i Danmark.
Service foregår hos udvalgte Volvo forhandlere.
Vil du vide mere, så tjek.
Polestar 3
Polestar 3 lanceres angiveligt til elbilmessen i okt 2022. Vi bringer særskilt artikel efter messen.