Revolutionerende Energioplagring: Australiens Nyeste Gennembrud

Nunzio Motta

 

 

 

 

 

 

Australsk teknologisk Universitet har udviklet en ”film” som kan oplagre strøm.

Australsk Teknologisk Universitet har for nylig præsenteret en banebrydende opfindelse: en film, der kan oplagre strøm. Denne teknologiske bedrift åbner døren til en spændende fremtid inden for energilagring og elektriske køretøjer.

Denne nyskabende film, udviklet af Queenslands Teknologiske Universitet i Brisbane (QUT), er baseret på nanoteknologi og besidder en hidtil uset evne til at absorbere solenergi. Filmen er i sin kerne en elektrolyt “sandwiched” mellem to kul-elektroder. Forskerne har formået at omdanne denne teknologi til en ultratynd, ekstremt robust film, der kan monteres praktisk talt overalt.

Filmen har potentiale til at revolutionere energiforsyningen til elektriske køretøjer som elbiler. Ved at montere den på bilens tag, kofangere og andre overflader kan den levere ekstra strøm, derfor fungere som et supplement til de traditionelle batterier. Denne teknologi åbner også døren til total strømforsyning til enheder som mobiltelefoner og meget mere.

Selvom filmen leverer en høj effekt, har den ikke mange ampere. I kontekst af elbiler kan den derfor primært give et ekstra boost til bilens acceleration. En ekstra bonus er dens overkommelige produktionsomkostninger og styrke, der gør den ideel til forskellige anvendelser.

Professor Nunzio Motta forudser, at inden for få år vil denne filmteknologi blive udviklet til en sådan grad, at den alene vil kunne forsyne en elbil med en rækkevidde på op til 500 km. Dette gennembrud markerer ikke kun en ny æra inden for energilagring, men også en afgørende milepæl mod en mere bæredygtig og effektiv fremtid inden for transport og energi.

Asger Maarup – Elbiler.dk  14.nov 2014

Læs mere her

One Comment

  1. Jacob

    Det lyder meget spændende med den film, men den kan jo ikke trække mere energi ud af solens stråler end der nu en gang er i dem. I Danmark kan man på en skyfri sommerdag i aller bedste fald opleve at der er ca. 1000 W (eller 1 kW) per m2 energi indfald fra solen. Heraf kan de absolut bedste solceller omdanne ca. 50 % af solens strålingsenergi til elektricitet. Dvs. 0,5 kW el per m2. På en sådan sommerdag kunne man forvente at der var et behov for aircondition i en bil og disse anlæg bruger vel minimum 1 kW i drift. Til sidst må man overveje hvor mange m2 af de solceller der kan monteres på en bil der faktisk er rettet direkte vinkelret mod solen for at opnå den nødvendige effektivitet.

    Hvis man kan leve med at sidde og svede så kan man bruge al den indkomne energi på fremdrift. Men der er gennemsnitsforbruget nok nærmere 5 kW mindst. Også når solen ikke skinner. Det er ihvertfald min oplevelse i de elbiler jeg har haft lejet (Leaf og e-Up)

    Kan i ikke skrive en kildehenvisning til dem der kommer med disse postulater ? Især hvis de er sådan liiidt urealistiske.

    Prøv at checkke ‘tallene’ generelt for om de virker realistiske. I særdeleshed også det med at oplade et (bil ?!) batteri på to minutter !! Hvis man skal flytte 20kWh på 2 minutter så taler vi effekter på 600 kW. Teslas superladere er til sammenligning 120 kW.

    Ellers tak for en om ikke så velskrevet og velformuleret hjemmeside.

    Med venlig hilsen
    Jacob

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu