MÅNEN TUR RETUR PÅ EL

Månerakket m.v. er stadig med fossilt brændstof, men en ændring er måske på vej

Tæt på et gennembrud i batteriets rækkevidde ?

Månen tur retur på batterier. Måske lige nu en anelse uden for det muliges kunst.
Imidlertid er en yderst interessant udvikling inden for batterier til elbiler på vej. Endda i form af danske kræfter. Vi taler her om rækkevidde på 850 km!

Qbeak-and-price-Charles
Danske QBeak, som vil være en af de første til at gøre brug af den nye teknologi, inspciceres her af prins Charles under hans besøg på Via i Horsens

Ren, simpel og konkurrencedygtig elbil med markant forlænget rækkevidde på vej

Et yderst innovativt projekt kan nu vise sig at blive en game changer inden for elbilindustrien. MECc (Modular Energy Carrier concept) er et projekt initieret af ECOmove,

Insero E-Mobility og Serenergy. Hovedformålet med MECc projektet er at udvikle en ren, simpel og konkurrencedygtig rækkeviddeforlænger til elbiler baseret på biomethanol

brændselsceller som energikilder. Projektet er netop blevet tildelt støtte af det Energiteknologiske Udviklings- og DemonstrationsProgram, EUDP.

MECc projektet vil være det første til at præsentere en elbil med både konkurrencedygtig pris ogspecifikationer tilpasset brugerens adfærd og behov, hvorfor markedspotentialet også vil være stort.

Projektet skal ledes af den danske e-mobilitetsklynge Insero E-Mobility og vil involvere state-of-the-art Serenergy teknologi, der implementeres i ECOmoves meget omtalte opkommende danskproducerede elbil, QBEAK.

ECOMOVE

ECOmove har gentænkt elbilkonceptet fra bunden og udviklet et innovativt transportmiddel, der sætter nye standarder for design, anvendelighed og bæredygtighed. Målet med QBEAK’en er at tilbyde en af de mest prisoverkommelige, individuelle, fleksible samt let kørte og parkeringsvenlige elbiler på markedet – alt dette uden at komprimere hverken sikkerhed eller pålidelighed. Ud fra et brugsperspektiv er det især opsigtsvækkende, atECOmove blandt andet anvender fleksible energimoduler, så ejeren selv kan vælge mellem 1-6 batterier alt efter kørselsbehov og pris. Målet med MECc projektet er, at det efterfølgende bliver muligt at erstatte tre af disse batterier med en Serenergyrækkeviddeforlænger på biomethanol, så kørselsrækkevidden kan nå helt op over 800 km.

Serenergys brændselscelleprodukter tilbyder simpel og kosteffektiv luftkølet brændselscelleteknologi med stor brændselsfleksibilitet og pålidelig brændselscellestyring under selv ekstreme temperaturforhold. Via brugen af biomethanol i forbindelse med MECc projektet vil Serenergys rækkeviddeforlænger til ECOmoves QBEAK understøtte bæredygtigheden i køretøjet og dermed være en yderligere appetitvækker for kunder, der ønsker at skære ned på den lokale forurening og køre mere grønt og billigt.

Store brugerfordele giver stort markedspotentiale

Det kombinerede koncept med brændselscelleløsningen i batteridrevne elbiler giver i det hele taget nogle signifikante fordele til kunder og slutbrugere sammenlignet med eksisterende løsninger til rækkeviddeforlængelse som eksempelvis diesel og blysyre:

  • En rækkevidde på mindst 800 km – 4 x længere end den gennemsnitlige elbil.
  • En genoptankningstid på mindre end 3 minutter – sammenligneligt med dagens benzinbiler.
  • Mulighed for at udnytte eksisterende energi-infrastruktur og -distributionssystem – lav introduktionsomkostning
  • og samlet set mere kosteffektiv brændstoføkonomi.
  • Værdifuld overskudsvarme til kabineopvarmning/-afkøling med en kombineret effektivitet på over 80 %
  • En længere batterilevetid grundet en mere stabil drift af batteriet.
  • Fleksibel og forbedret brugerkomfort.
  • Lettere og mindre energigenereringsmoduler.

MECc projektet starter op i september 2012 og løber over 2,5 år

RInsero E-Mobility A/S – Chr. M. Østergaards Vej 4a, 8700 Horsens, DK – www.e-mobility.insero.dk

Hvem er virksomhederne bag MECc projektet?

ECOmove designer, udvikler og producerer en ny og anderledes elbil baseret på innovative løsninger og nyteknologi, der gør det muligt at transportere 6 personer i et køretøj på størrelse med en Smart.

ECOmove blev etableret i 2009 og er nu i den afsluttende godkendelsesprocedure fase af udviklingen af elbilen, QBEAK.

De første køretøjer vil blive leveret i efteråret 2012. Virksomheden har vundet flere priser som et resultat af deres innovative brug af materialer og det komplet nye koncept for e-mobilitet. Den seneste pris er “2012

European EV Early-Stage Investment Opportunity Award” tildelt af det international anerkendte forretningsresearch og konsulentfirma Frost & Sullivan. Læs mere via www.ecomove.dk

Serenergy

Serenergy designer, producerer og markedsfører brændselscellegeneratorer og batteriopladere til professionelle brugere og systemintegratorer. Virksomheden blev grundlagt i 2006 af førende forskere fra Institut for Energiteknik på AAU, og deres state-of-the-art Serenus produktlinje er baseret på patenterede teknologiudviklinger, der leverer har en yderst konkurrencedygtig ydelsesevne. Serenergy-produkter anvendes i en bred vifte af markeder og applikationer: backup power, kombineret varme- og energiproduktion, mobil energiproduktion og transportapplikationer. Læs mere via www.serenergy.com

Insero E-Mobility er en dansk klyngeorganisation, der arbejder med at bygge bro i mellem den danske og internationale elbilindustri. Virksomheden fokuserer på globale netværks- og matchmakingaktiviteter gennem bl.a. events som konferencer, internationale studieture etc. Virksomheden har desuden stort fokus på F&U projekter, herunder testning af nye teknologier og markedspotentialer. En del af dette arbejde finder sted inden for et unikt Living Lab – et levende laboratorium, hvor almindelige familier kører elbiler som en naturlig del af deres hverdag. Dette giver værdifuld og holistisk brugerdata baseret på oplevelser fra det virkelige liv. Noget, der kan være med til at forbedre de involverede teknologier.

Insero E-Mobility har en ekspansiv vækststrategi og forventer forøgede markedsandele i de kommende år.

Læs mere via e-mobility.insero.com

Mere om EUDP

Energiteknologisk Udviklings- og DemonstrationsProgram, EUDP, støtter udviklingen og demonstrationen af innovative energiteknologier, der øger forsyningssikkerheden og realiserer Danmarks forretningspotentiale inden for energiområdet. Formålet er at promovere effektiv udnyttelse af energi og at hjælpe med at gøre Danmark uafhængig af fossile brændstoffer inden 2050. Samtidig vil projekterne udvikle Danmarks forretningspotentiale for vækst og beskæftigelse. EUDP promoverer også internationalt samarbejde omkring nye energiteknologier.

I den første ansøgningsrunde blev 21 energiteknologiske projekter, herunder MECc, og 8 internationale samarbejdsprojekter tildelt finansiering på samlet set 150 mio. kr.

Oversigt over energiteknologiske udviklingsprojekter

Oversigt over international samarbejdsprojekter

Læs mere om EUDP via www.ens.dk

Kontakt Insero E-Mobility A/S for yderligere information via:

Jens Christian Lodberg Høj,
Projektleder: 4112 5558, [email protected]

Insero E-Mobility A/S – Chr. M. Østergaards Vej 4a, 8700 Horsens, DK – www.e-mobility.insero.dk

Læs også .. Nasa om el-raketter

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu