Hyundai lancerer nyt modulært grundelement til fleksibel elbil-konstruktion. Konceptet hedder E-GMP.
Hyundai har de sidste år haft et spændende projekt kørende, som er døbt E-GMP, Electric Global Modular Platform.
De har udarbejdet en basic elbil, eller, som de selv skriver, ”fleksibel batteriplatform”, som indeholder undervogn, aksler, hjul, elmotor, batteri og stort set 80 procent af en elbil.
Elbiler.dk besøgte Hyundais specialudstilling på eCarExpo i Bellacenteret i oktober. Der kunne vi, på en ubemandet isoleret stand beskue en spændende sag.. E-GMP
Pt. er E-GMP basic for Ioniq5 og Ioniq6 produktionerne. Hyundai påpeger at det er markedets mest innovative grundkonstruktion kun tænkt for elbiler. Man har sløjfet alle gamle ideer fra fossil bilernes æra, og tænkt helt hele processen fra start.
Basic ”elementet” kan tilpasses i akselbredde, hjulstørrelse og visse andre forskellige vitale designparametre.
Det tilrettede grundelementet bruges dernæst som base til en ”ny” elbilmodel, og man kan så relativ let viderebygge med et specialdesignet karosseri, sæder etc.
Hvorfor E-GMP?
Dette har selvsagt flere fordele med en plug and play form “taget fra hylden” som et standard element.
Prisen på bilen vil kunne reduceres betydeligt, da der ikke skal laves et kæmpe udviklingsarbejde til hver model. Nye modeller vil kunne laves langt hurtigere. Kort proces fra tegnebræt til færdig produktion.
Og så er E-GMP virkelig på forkant med ydelser:
- Lynopladning : 351 km på 15 minutter
- Energiforbrug ned til 13,9 w per 100 km.
- Rækkevidde op til 614 km
- (Disse tal gælder for Ionic6)
Vi tænker det kunne være oplagt hvis f.eks. Hyundai sælger konceptet til andre bilproducenter, eller indgår i samarbejde om en fælles standard. Det kommer dog næppe til at ske. Udviklingen af elbiler bliver desværre nok blækpatronernes verden om igen, hvor alle opfinder den dybe tallerken, og finder at “vores koncept er unikt og det bedste”. Det er jo forcen, men også bagsiden af det frie marked.
Men så, måske mere realistisk, kunne man sælge konceptet til producenter der ikke har bilproduktion som primære gebet, men som har de økonomiske midler til at købe sig ind på en universel bilfabrik. F.eks IT virksomheder, Mobiltelefon virksomheder etc.
Så kunne der laves parallel biler i stil med VW/Up, Skoda/CityGo og Seat/Mii, som alle, grundteknisk, var den samme bil, med designmæssige varianter. (Nu skal det så nævnes at disse tre bilmærker også er sammenkædet, koncernmæssigt) .
Hyundais koncept vil dog, i modsætning til VW/Skoda/Seat trekløveret, muliggøre varianter af en “helt anden bil” rent designmæssigt.
Man må sige det er en rigtig god tanke. Med to, tre ”grundelementer” kan man dække et meget stort spekter af forskellige biler, fra mellemstore, til stationcars m.v.
Om ideen vil vinde anvendelse, uden for Hyundais verden, må fremtiden vise.
Se mere på Hyundai´s E-GMP website
Du kan bladre herunder for en serie fotos af den spændende E-GMP