ECOmove sætter strøm til tredje prototype af elbilen QBEAK

Horsens-virksomheden ECOmove er klar med den tredje prototype af elbilen QBEAK og tager dermed endnu et vigtigt skridt mod at realisere et letvægtskoncept for elbil-branchen. QBEAK III repræsenterer en række banebrydende letvægtsteknologier, som ud over at reducere bilens vægt også øger dens rækkevidde og gør det prismæssigt overkommeligt at køre elbil.

ECOmove tog det første skridt til udviklingen af en letvægts-elbil i 2009. Nu introduceres QBEAK III, og selv om der stadig er tale om en prototype, kommer bilen tæt på det færdige resultat.

– Den nye QBEAK er en meget mere færdig version, end vi så med to’eren. For eksempel har bilen fået lade-struktur og instrumentering, og dens teknologier er nu så udviklede, at vi er klar til at produktionsmodne dem, fortæller Mogens Løkke, direktør i ECOmove.

Hos ECOmove har udviklerne netop haft den første officielle prøvekørsel af QBEAK III for specielt inviterede gæster. Det resulterede i mange positive tilbagemeldinger omkring såvel elbilkonceptet som de revolutionerende letvægtsteknologier, der er blevet udviklet i forbindelse med QBEAK.

ECOmove sigtede oprindeligt efter en lancering af elbilen i 2012. Udviklingsprocessen har dog budt på udfordringer, som – sammenholdt med den ambitiøse opgave, det er at udvikle verdens mest miljø-, energi- og by-venlige elbil uden at gå på kompromis med design og sikkerhed – har forsinket den oprindelige tidsplan.

– En væsentlig udfordring har været lange leveringstider omkring delelementer til bilen. Det har kostet dyrebar tid. Vi har dog holdt fast i vores koncept og kriterier for såvel udvikling som kvalitet, og vi er nu meget tilfredse med at kunne præsentere en endnu mere komplet version af QBEAK, fortæller Mogens Løkke.

Klar til partnerskaber

Med henblik på at sikre en succesfuld markedsintroduktion har ECOmove truffet en strategisk beslutning om at indgå i partnerskaber med erfarne virksomheder omkring seriefremstillingen af QBEAK. Der er i øjeblikket dialog med både danske og udenlandske virksomheder, som vil kunne samle og levere biler til de store markeder som Europa, Amerika og Asien, herunder også Kina.

– Ved at samarbejde med etablerede producenter, som allerede har velfungerende leverandør-netværk, er vi overbeviste om, at den første QBEAK vil være klar til at rulle ud fra fabrikken i 2014, siger Mogens Løkke.

Også blandt andre bilfabrikanter oplever ECOmove lige nu interesse for de letvægtsteknologier, som virksomheden har udviklet, herunder et affjedringssystem i komposit-materiale , et bæredygtigt karrosseri og en hjulmotor-enhed . Derfor gå r ECOmove nu aktivt ind i samarbejder målrettet mod at hjælpe andre med at udvikle lettere, smartere og mere bæredygtige biler. Dette f orretningsområde kaldes ‘ ECOmove Engineering’ .

ECOmove ejes af ledelsen og de to investeringsselskaber, Insero Horsens og Østjysk Innovation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu