Better Place infrastruktur

Manglende infrastruktur bremser elbilsalg

50 km må potentielle elbilsejere i Nakskov køre for at nå den nærmeste ladestander. Manglen på opladere uden for de store byer bremser udbredelsen af elbiler, lyder det fra ekspert.

Evergreen, der producerer ladestandere til elbiler, har netop lanceret websitet TipCharge.com, der kortlægger ladestandere i Europa og USA. Og en gennemgang af Danmarks 182 offentligt, tilgængelige ladestandere viser ikke overraskende, at det er lettes at få ladet elbilen op, hvis man bor i og omkring København.

Således er 79 ladestander placeret i Region Hovedstaden (heraf to på Bornholm), 15 i Region Sjælland, 30 i Region Syddanmark, 35 i Region Midtjylland og endelig 23 i Danmarks eneste klimaregion, Region Nordjylland.

Men kigger man på de enkelte kommuner bliver fordelingen af ladestandere endnu mere skæv, fortæller Jan Agnoletti Pedersen, salgsdirektør i Evergreen, der er støttet af Energistyrelsens EUDP-program.

– Lægger man en linje ned midt gennem Jylland, er der kun 12 steder i hele den vestlige del, hvor man kan lade sin elbil op. Hvis man eksempelvis bor i Tønder, skal man køre godt 50 km til den nærmeste ladestander i Ribe. På samme måde skal potentielle elbilsejere i Nakskov køre godt 50 km for at nå den nærmeste ladestander i Nykøbing Falster, siger han.

Ladestandere har stor værdi

Den skæve fordeling af ladestandere har betydning for udbredelsen af elbiler, forklarer Mette Mikkelsen, projektleder i Etrans, der står bag et studie af 1.022 danske bilbrugeres holdning til elbiler.

– Bilen er et symbol på frihed. Frihed til at køre hen, hvor det passer os. Derfor oplever vi det som en stor begrænsning, hvis infrastrukturen indskrænker vores bevægelsesfrihed. Og det gør den, hvis der mangler ladestandere, siger hun.

Det er især ladestandernes symbolske værdi, som er vigtig for potentielle elbilsejere.

– Langt de fleste bilbrugere kører ikke længere i det daglige, end at de sagtens kan komme ud og hjem på én opladning. Og derfor vil mange lade derhjemme. Men ladestanderne er alligevel vigtige for udbredelsen af elbiler. Ladestanderne giver nemlig tryghed og sender et signal til potentielle elbilsejere om, at de har muligheden for at køre, hvorhen de vil, siger Mette Mikkelsen og fremhæver Amsterdam som eksempel:

– Her er bystyret meget fremme i skoene med at opbygge en infrastruktur for elbiler, og det har haft en særdeles positiv afsmitning på folks lyst til at købe en elbil, siger Mette Mikkelsen

Hvis du vil se, hvor langt du har til den nærmeste ladestander, kan du klikke ind på TipCharge.com eller downloade TipCharge-applikationen til din Android-telefon.

Yderligere oplysninger

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu