Elbilens historie – fra cowboytiden og frem

Vi er atter begyndt at producere elbiler i stor stil, men nyt er det ikke. Det gjorde man faktisk også i 1880

Elbilens historie starter helt tilbage omkring 1875, – i USA selvfølgelig.
I 1886 optalte man alle New Yorks biler, og man fandt frem til, at der var flere elbiler end benzinbiler, (men i virkeligheden var der faktisk flest dampdrevne biler i New York).
Der var i alt 4242 biler i New York hvor 1575 var eldrevne og resten var enten damp eller benzindrevne.

Elbilens banemand hed Delco

Elbilen blev dog udkonkurreret i 1912 da Cadillac kom på banen med den elektriske selvstarter til benzinbilerne. Bilen var den første bil i verden, der var forsynet med både el-starter og belysning. Startsystemet blev kaldt “Delco System”.

Cadilac elbil anno 1912 med Delco starter
Cadilac elbil anno 1912 med Delco starter

Ellerten m.m.

I 1960 skrev BT en artikel, med overskriften: “Elbilerne er på vej, ..kan skabe forbud mod benzindrevne biler i byområderne”.. Og i begyndelsen af 1980’erne, kom der en fornyet interesse for elbiler, da oliepriserne steg.
Danmark var også hurtige til at lave en elbil, som hed City-El med kælenavn ellerten. Og med 500 solgte biler blev den, i sin tid, hurtigt den mest solgte elbil i hele verden.
Men firmaet gik desværre konkurs kun et år efter ellerten var sat på markedet. Omkostningerne på at ændre konstruktionen var for store. Det lykkedes dog at starte virksomheden op igen, da mange investorer gik ind med en ny aktiekapital. Og i maj 1989  startede firmaet op igen, men med nyt navn: “El Trans 89 A/S” i stedet for El Trans A/S

Ellerten. En populær elbil fra først i firserne

Ellerten. En populær elbil fra først i firserne

Hope Wisper et brag af et show

En anden spiller på banen for danske elbil eventyr var Thure Barsøe-Carnfelt. Han havde op til han startede med elbiler haft succes med “Hope Computer”.

Men nu faldt interessen på elbiler. Blot syv måneder tog det for Thure Barsøe-Carnfeldt og hans iværksætterteam i 1983 at udvikle og færdiglavet en dansk el-bil.

Hvad der desværre husket mest omkring Whisper elbilen var præsentationen i Forum. Og det må man sige, Thure havde flair for at håndtere medierne. Presse fra hele verden var dukket op, og 1.200 publikummer ventede spændt på præsentationen. Desværre var der ikke helt tjek på proceduren omkring “søsætningen”. En fortælling lyder at den ingeniør der skulle køre bilen ikke havde sovet natten op til præsentationen, og faldt i søvn bag rattet i Forum. Han siger selv at han ikke kunne se noget pga blitzene..

Resultatet blev at bilen, langsomt begyndte at trille på Forums skånende bane, og kørte 10 meter for at ramme banten, hvorved bilen kom slemt til skade, og ikke kom til at køre mere.

Det var til dels sandt. Men der er mere til historien end som så. Ingeniøren havde nemlig kørt bilen hele vejen fra Hadsund til Forum og havde undervejs ramt “noget” med bilen. På fotos fra på dagen, ses det også at bilen faktisk er skadet på den venstre kølerhjelm FØR bilen trillede den famøse 10 meter strækning, men som efter dette nummer to uheld blev helt læderet, og “måtte udgå”.
En kæmpe nedtur og skuffelse, både for Hope Whisper teamet, men også for tilskuere og presse, som der dog fik nogle gode fotos” af misæren.

Det var det.. Der kom aldrig en Hope Whisper på de danske veje.

Herunder kan du se et filmklip med den berømte rullescene:

 

Herunder kan du bladre i fotokarusellen og se forskellige historiske elbiler fra 1880 til ca 1920

elbil elekstrisk 1910-1
www.rarehistoricalphotos.com
elektrsi bil fra det 1900 aarhundrede
focus-back-on-electric-vehicles
ford-second-prototype-ev1
Historiske elbiler elbiler.dk 1
Historiske elbiler elbiler.dk 1
Historiske elbiler elbiler.dk 2
Historiske elbiler elbiler.dk 3
Historiske elbiler elbiler.dk 4
Historiske elbiler elbiler.dk 5
Historiske elbiler elbiler.dk 7
Historiske elbiler elbiler.dk 8
Historiske elbiler elbiler.dk 9
Historiske elbiler elbiler.dk 10
Historiske elbiler elbiler.dk 11
Historiske elbiler elbiler.dk 12
history-of-electric-car-evolution-worlds-first-electric-car
maxresdefault (1)
maxresdefault
previous arrow
next arrow

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

One Comment

  1. Leif Nielsen

    Hej Asger.
    Jeg faldt lige over din udmærkede el-bil side. Du benævner her “ellerten”: El-bil.
    Den har fra starten været markedsført som et trehjulet, el-drevet køretøj, da det var magtpåliggende for opfinderen, Steen V. Jensen, at præcisere, at det netop ikke var en bil.
    Ellerten er registreringsmæssigt en motorcykel. Du kan f. eks. slå en nyregistreret udgave (oprindelig fra 1992) op i SKATs motorregister under reg. nr. EM 12 980.
    Misopfattelsen af ellerten er tit set.
    I øvrigt optrådte begrebet “ellert” første gang i 1973 i forbindelse med en brochure over el-scooteren Solo Electra – bare til orientering.
    Dansk sprognævn tillægger vor kollega Finn Knudstrup æren af ordet, men det er altså ikke sandt.
    Til din orientering har jeg qva mit arbejde for FDM fulgt ellerten fra udviklingsstadiet “U36” og frem
    Venlig hilsen
    Leif

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Flere artikler

Vi tager et kig på Aiways U6

Aiways U6. En sports SUV elbil i en klasse for sig. Elbiler.dk tog et kig på Aiways U6 på Bellacenteret i okt 2022 Vi kan