Vi er atter begyndt at producere elbiler i stor stil, men nyt er det ikke. Det gjorde man faktisk også i 1880
Elbilen er ingen ny opfindelse, selvom det måske kan virke sådan med den stigende interesse for elektriske køretøjer. Historien om elbilen går tilbage til det 19. århundrede. I USA, omkring 1875, begyndte man faktisk at producere elbiler i stor stil. I 1886 blev der i New York registreret flere elbiler end benzinbiler, hvilket var en betydelig bedrift på den tid, selvom dampdrevne biler faktisk var de mest almindelige.
Elbilens banemand hed Delco
Elbilens gyldne æra tog dog en pause i 1912, da Cadillac introducerede den elektriske selvstarter til benzinbilerne. Denne innovation, kendt som “Delco System,” gjorde benzinbilerne mere attraktive og påvirkede markedsandelen for elbilerne negativt.
Ellerten m.m.
I 1960’erne og begyndelsen af 1980’erne oplevede elbiler en genopblussen i popularitet, drevet af stigende oliepriser. Danmark var hurtige til at kaste sig ind i elbilindustrien med deres velkendte City-El, også kaldet “ellerten,” der blev den mest solgte elbil i verden på det tidspunkt. Men som med mange pionerprojekter var vejen til succes brolagt med udfordringer. Firmaer gik konkurs, og projekter blev opgivet.
En bemærkelsesværdig episode i Danmarks elbilshistorie involverede Hope Whisper, en dansk elbil udviklet i 1983. Præsentationen af bilen i Forum blev en skuffelse, da bilen kun kørte 10 meter, før den ramte barrieren og blev beskadiget. Denne hændelse, som inkluderede en søvnberøvet ingeniør og en uheldig præsentation, blev en del af dansk elbilhistorie og viser de udfordringer, som pionererne i elbilindustrien stod over for.
Ellerten. En populær elbil fra først i firserne
I dag, flere årtier senere, er elbiler tilbage i rampelyset, men denne gang er det anderledes. Teknologien er moden, infrastrukturen er ved at blive etableret, og interessen for bæredygtig transport vokser. Historien om elbilen er en rejse fra tidlig entusiasme og skuffelser til nutidens fornyede håb og fremtidige løfter. Vi er vidne til en genfødsel af elbilen, og denne gang ser det ud til, at den er kommet for at blive.
Herunder kan du se et filmklip med den berømte rullescene:
Herunder kan du bladre i fotokarusellen og se forskellige historiske elbiler fra 1880 til ca 1920
One Comment
Hej Asger.
Jeg faldt lige over din udmærkede el-bil side. Du benævner her “ellerten”: El-bil.
Den har fra starten været markedsført som et trehjulet, el-drevet køretøj, da det var magtpåliggende for opfinderen, Steen V. Jensen, at præcisere, at det netop ikke var en bil.
Ellerten er registreringsmæssigt en motorcykel. Du kan f. eks. slå en nyregistreret udgave (oprindelig fra 1992) op i SKATs motorregister under reg. nr. EM 12 980.
Misopfattelsen af ellerten er tit set.
I øvrigt optrådte begrebet “ellert” første gang i 1973 i forbindelse med en brochure over el-scooteren Solo Electra – bare til orientering.
Dansk sprognævn tillægger vor kollega Finn Knudstrup æren af ordet, men det er altså ikke sandt.
Til din orientering har jeg qva mit arbejde for FDM fulgt ellerten fra udviklingsstadiet “U36” og frem
Venlig hilsen
Leif