100.000 elbiler på vejene i Danmark, Sverige, Norge og Finland

b ibri eVi har fra INSERO i Horsens modtaget nedenstående artikel.

2015 blev året, hvor den samlede bestand af elbiler på de nordiske landeveje rundede 100.000 – en milepæl, som cementerer elbilens plads på det nordiske bilmarked.

I 2015 købte vi i Norden 47.910 nye elbiler. Det viser helt nye tal fra branchepublikationen Insero Quarterly, som dermed kårer 2015 som det bedst sælgende år nogensinde for elbiler på det nordiske marked. Det imponerende salg betyder samtidig at den samlede bestand af elbiler på tværs af de nordiske lande nu har rundet 100.000.

”2015 har været et utroligt positivt år for udrulningen af elbiler på det nordiske marked. Der kommer løbende nye modeller til og salgstallene er samlet set steget over hele året. De 100.000 elbiler på vejene er samtidig en vigtig milepæl, som beviser, at elbiler nu har fået et solidt fodfæste på det nordiske marked”, fortæller konsulent i Insero, Søren Bernt Lindegaard.

Slutspurt mod udgangen af 2015

På det danske marked skød salget markant i vejret i Q4 af 2015. Ved årets udgang var over 4.700 elbiler blevet solgt, heraf 2.500 alene i Q4 – en stigning på 280% i forhold til Q3.

”På det danske marked var Q4 tydeligt præget af de varslede ændringer i de økonomiske incitamenter. Særligt afgiftsfritagelsens udløb d. 01. januar 2016 havde en markant indflydelse på salget, som var mere end dobbelt så højt sammenlignet med tidligere kvartaler. Vi forventer derfor ikke, at det accelererede salg i Q4 fortsætter ind i 2016, hvor de økonomiske incitamenter ser anderledes ud”, forklarer Søren Bernt Lindegaard. Særligt Tesla oplevede et ekstraordinært salg i Q4, hvor næsten 2.000 nye biler blev solgt på det danske marked.

I Sverige havde regeringens beslutning om at tildele €14 mio. til det centrale økonomiske incitament Supermiljöbilspremie en positiv effekt på det samlede salg, som ellers havde oplevet en tilbagegang i Q3 af 2015. Ordningen, som ellers løb tør for midler i august 2015, er designet til at give rabat på køb af elbiler i Sverige.

Norsk markedssucces fortsætter

Den norske fremmarch på elbilmarkedet fortsatte i ufortrødent tempo i 2015, hvor salget steg med 77% i forhold til salgsniveauet i 2014.

”Hovedårsagen til den norske markedssucces de senere år, skal findes i de implementerede økonomiske incitamenter, som for eksempel ingen registreringsafgift, ingen moms og ingen vejskat for elbiler. De mere bekvemmeligheds-relaterede incitamenter, som gratis opladning og fri kørsel i busbaner har understøttet udviklingen uden at drive salget. Samlet set betyder de mange incitamenter, at elbiler har gjort et solidt indtog på det norske marked”, forklarer Søren Bernt Lindegaard. I 2015 rullede der hver måned over 2.000 nye elbiler ud på de norske landeveje.

Hvad er udsigten for 2016?

De næste fem år bliver en overgangsperiode for Danmark, hvor elbilerne trinvist vil blive introduceret til det normale skattesystem. Det betyder, at elbilkøbere bliver pålagt 20% af registreringsafgiften i 2016, efterfulgt af 40%, 65% og 90% i de efterfølgende år. I 2020 forventes det, at afgiften er fuldt ud implementeret. En essentiel ændring i de nye afgiftsregler er dog, at loftet over værdien, der berettiger skattereduktioner fjernes. Det vil konkret minimerer merprisen på Tesla Model S, og dermed gøre den €12.000 – €45.000 billigere end forventet.

”Den trinvise introduktion af elbiler i det normale skattesystem forventer vi vil forårsage et markant fald i elbilsalget indtil plug-in hybriderne for alvor rulles ud på de danske veje. Det skyldes at plug-in hybriderne i højere grad er konkurrencedygtige på pris end rendyrkede elbiler. Omvendt er det positivt, at loftet over værdier, som berettiger skattereduktioner fjernes. Det vil betyde, at dyrere elbiler som for eksempel Tesla Model S, fortsat vil være tilgængelig på markedet”, forklarer Søren Bernt Lindegaard.

Hvad gør de i broderlandet?

I Sverige fortsætter den etablerede rabatordning i 2016, men nedsættes til et maksimum på €2.200 ved køb af hybridbiler, mens tilskuddet på €4.500 ved køb af elbiler fortsætter. I 2017 indføres et nyt incitament system, som tildeler skattenedsættelser ved køb af biler med et lavt CO2-udslip og tildeler afgifter ved køb af biler med et højt CO2-udslip.

”2016 bliver et interessant år at følge på det nordiske marked, hvor flere ukendte faktorer kan påvirke udrulningen af elbiler. Det er et åbent spørgsmål, hvor stor effekt den manglende afgiftsfritagelse i Danmark får på det fremtidige salg. Samtidig forbedres infrastrukturen på tværs af de nordiske lande med stadigt flere hurtigladestandere og nye bilmodeller, som gør det fortsat mere attraktivt at være elbilejer”, slutter Søren Bernt Lindegaard. Over de næste seks måneder forventes der lanceret op imod seks nye elbiler fra blandt andre BMW og Volkswagen på de nordiske markeder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del:

Twitter
Facebook
Email

Vær med i klubben

Vær med på beatet på alt, hvad der sker i elbilernes verden. Tilmeld dig vores nyhedsbrev; Ingen spam, ren nørderi.

Flere artikler

BYD dolphin blå- Fra BYD auto

BYD Dolphin – Årets bil 2024 kandidat!

BYD Dolphin, den seneste tilføjelse til den kinesiske bilproducent BYDs line-up, har ramt markedet som en prisbillig elbil med en uovertruffen kombination af ydelse, rækkevidde

Toyota er klar med faststofbatterier i 2027!

Den længe ventede teknologisk opdagelse, der kan revolutionere den elektriske bilindustri. Faststofbatterier, der reducerer vægt, størrelse og omkostningerer er hvad japanske Toyota hævder de nu