Da Dacia Spring electric kom til Danmark sent sidste år, fik den en blandet velkomst af anmelderne. Bla fik Spring mange klø, specielt i relation til sikkerhed. Men som førhen, er der en meget stor skare bilkøbere, som ikke er helt så kræsne som anmelderne, og Spring sælger faktisk fint. Og hvorfor ikke… Hvor finder man en elbil (bil i det hele taget) til godt150.000 kr. med fornuftig plads til 4 voksne, som kan klare de fleste ture i byen og sågar til nabobyer og hjem igen. Det er nok ikke bilen familien kører til Harzen i, men det har Dacia heller aldrig lovet. Spring har ca. 44 KH, og kan på papiret køre op til ca. 300 km /opladning under optimale forhold. Med 2 voksne danskere og fuld speed på motorvej, er den reelle rækkevidde dog ca. 150 km. (Og sådan er det med de fleste angivelser fra alle producenter). Køreradiussen er dog også rigeligt til de flestes behov, specielt i bykørsel, som bil nr. 2. og måske som bil for hjemmeplejen etc..
Plastik og fantastic..
Der er mange ting der ikke er på niveau med andre modeller, men man bliver nødt til at tage prisen med. Ja.. du kan ikke justere rattet, og der er ikke splitbagsæde, and mange funktionaliteter er hentet fra gennemprøvet ældre teknologi og design, og sikkerheden (bla. ikke aktiv nødbremse for cyklister, fodgængere m.m.) er givet vis ikke som den er i andre 2022 mærker / modeller, (til dobbelt pris og op..) men … når det er sagt, – er det en rigtig fin elbil bil til … 150.000, og den har helt sikkert et stort publikum.
På spring, men ikke en sprinter
Og ja, Dacia spring har med rimelig sikkerhed feltets laveste optræk. Ca.20 sekunder om at komme op på de famøse 100 km/t. Vil du gi den gas på motorvejen og overhale den forankørende polo med trailer, tager det 26 sek af kommer fra 80 til 120 km/t, og så kan du godt slappe af, for max hastighed er 125 km/t.
Men… hvad så. Dacia Spring klientellet køber ikke en sports vogn (og det er den som nævnt mildest talt ikke), men de køber en grøn bil, der kan bringe dem fra a til b, men et billån hvor selv en sosu hjemmehjælper kan være med. Så.. glem de fornemme attituder. Der skal være en bil til ethvert behov og enhver pengepung!