Elbiler på det danske marked – oversigt

Vi bringer her en oversigts-liste over elbiler på det danske marked.

Vi laver ikke sammenligninger eller giver kommentarer, da formål, koncepter og teknologier er vidt forskellige fra bil til bil / producent til producent.
Du får en kort beskrivelse, og så er der links direkte til elbilproducentens hjemmeside.
Listen opdateres løbende.

Hybridbiler er ikke på denne liste.
En særskilt decideret Hybrid-bils liste kommer om kort tid.

Er der elbil-modeller du mener vi mangler, hører vi meget gerne.
Klik på dropdown-pilen for mere info og links.

Tesla model S

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Tesla Model X

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris.

Tesla Model 3

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

BMW I3

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

BMW I3 S

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Renault Zoe

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Audi E-tron

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Jaguar I-pace

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Mercedes-Benz EQ C

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Hyundai Ioniq EV

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Hyundai Kona Electric

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Kia e-Niro

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Nissan Leaf

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Nissan EV-200 Evalia

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Smart ForTwo EQ

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

VW e-Golf

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

VW e-Up

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Kia E Soul

Rækkevidde WLTP Hestekræfter Batterikapacitet Pris

Hvilken bil bør vælge når man påtænker at anskaffe sig en elbil?

Der er ikke noget sort / hvid løsning.  Hvis kørselsbehovet er kørsel til og fra arbejde inden for en radius af mindre end 100 km, og kan man håndtere udfordringerne med den månedlige tur til en “fjerndestination” (til sådanne “opgaver” evt. låne / bytte bil med familie / venner) – KAN elbilen være din eneste bil.
Du vil i så fald have en bil med meget lave driftomkostninger, og en stor kørekomfort / køreglæde.

Der er meget færre “dyre” motormæssige komponenter i en elbil, som kan gå i stykker, og værkstedsbesøg vil antagelig være langt lavere end med en benzin / diesel-bil.

Selve driftomkostningerne og udgiften til “brændstof” i form af el, er også, trods de p.t. lave benzinpriser, meget lave. Da elbiler så småt begyndte at blive et “seriøst koncept” .. igen..(elbiler var jo mega stort i bilen ungdom), var fokus på elbilen .. at den var en elbil. Bare det at den havde en elmotor var nok til at den var interessant. Den forholdsvis lille skare af elbil-entusiaster, lukkede øjnene og accepterede at en elbilchaufør måtte undvære ordentlig varme, elruder, aircondition og alle de luksus faciliteter vi har taget for givet de sidste 30 til 50 år.

Men .. i længden holder det ikke. Vi kan ikke acceptere at skulle have tæpper om benene når vi skal køre i februar måned, og hvem gider dreje på et håndtag for at rulle sideruden ned??

Elbilen anno 2015 tager også stort set udgangspunkt i at elbilen ikke må være teknisk og komfortabelt ringere end den bil vi har været vant til. Men … selvfølge koster aircondition, elruder, varme etc energi — strøm .. masser af strøm. Så det er landvinder på mere energioptimale – finpudsede varmeapperater, elmotorer og .. ikke mindst batterier med langst større amperer (strømreserver) der tillader at vi kan få hvad vi altid har været vant til.

Men.. fakta om elbilens formåen lige nu:

Har du ofte brug for at køre mere end 100 km. og SKAL bilen kunne klare ferieturen til sydtyskland, så har elbilen sine begrænsninger .. endnu.

Fremtiden ser dog lys ud. Det ser ud til at allerede inden for 2 års tid, vil vi være oppe på 300 km. aktionsradius….
Men du kommer ikke fra Skagen til Helsingør på “fremtidsvisioner”. Så konklusionen må være, at i skrivende stund (Feb 2015), vil en elbil for den typiske familie, skulle være “bil nr. 2”

Skal du blot have det billigst mulig køretøj for til at klare den daglige nær-kørsel, vil elbilen, med dens mange fordele, være et oplagt valg.

Men som sagt, der er en gråzone, og i takt med den meget hurtige tekniske udvikling, nærmer muligheden for at elbilen kan dække alle behov, sig meget hurtigt.

Se f.eks Amerikanske GM Chevrolet e-Bolt, som allerede i 2017 forventes at klare over 300 km, og som sandelig er en stor rummelig MPV familie bil… men .. som altså endnu ikke er “på hylderne”.

Elbiler på det danske marked

Har du tips om el / hybrid-biler biler vi mangler i listen, eller input genrelt, så skriv til elbilerdk@gmail.com
Eller kontakt os her

elbiler.dk