Volvo er da Svensk!

Romerne havde., for over 2000 år siden, en kultur der var langt forud for omverdenen, specielt forud for det høje nord. Deres maskiner og opfindelser var, for den tid, fantastiske og uden sammenligning. Imidlertid kollapsede den Romerske stat og kultur på meget kort tid, efter at regimet var blevet mæt, korrupt og ineffektivt,  og der skulle gå næsten 1500 år, før genoptagelsen og videreudviklingen af.f.eks et køretøj som denne stridsvogn og andre hestetrukne vogne igen kom i fremskridt.

romerne-lave-veje

Rommerne byggede moderne veje for 2000 år siden

 

I dag er vores verden blevet “mindre” og alle verdensdele og lande er i dag forgrenet og forankret i hinanden på godt og ondt af handels og militær aftaler, og vi vil ikke nogen steder opleve et kollaps eller kultur recession som dengang. Imidlertid er verden i ustandselig forandring, og stormagter som vi i vores korte levetid har kendt som stormagter, er det ikke pr. definition.

England, Frankrig, Tyskland, Spanien og USA har, som kolonimagter, haft deres storhedstid, men med et overmættet folk (overmættet i den forstand, at befolkningen igennem tre / fire generationer stort set har købt og fået alt hvad de kan bruge og lidt til), er det en hård kamp at tviste med f.eks. Kina, der har købekraften og en befolkning, der de næste mange år både har lyst og råd til at købe alt det, som de kun alt for længe har skelet misundeligt til i vesten.

Man kan vel heller kke undgå at bemærke, at en del hæderkronede gamle vestlige kæmpe firmaer lige så langsomt, inden for de sidste få år, til medarbejderes og “hjemmepublikums” rædsel pludselig, har måtte gi´op. “Hvordan kunne det komme så vidt?” Specielt bilindustrien er hårdt ramt. I USA er næsten alle de gamle store mærker en skygge af sig selv. Hos broderlandet Sverige røg først Saab, og nu går Volvo så til “opkomlingene” i Kina.

Volvo fra en tid hvor Europæiske og Amerikanske bilproducenter sad tungt på verdensmarkedet.

Volvo fra en tid hvor Europæiske og Amerikanske bilproducenter sad tungt på verdensmarkedet.

Kina og Indien oplever i disse år hvad der kan sammenlignes med tiden i vesten efter 2´verdenskrig, hvor 1´verdenskrig, depressionen og endnu en krig havde tømt alle kamre, både psykisk som materielt. Det efterlod to kontinenter til at “starte på en frisk” med “ny muld” I 50érne blomstrede vesten som en forårsblomst. Der blev plads til en lejlighed og måske en lille bil. Så tv, så i farve, så et lille hus, så et større hus, så bil nummer to og så … efter 50 år med dynamisk velstand, var der noget med en temmelig stor bank og forsikrings koncern i USA der krakkede. Effekten af dette financielle megaforlis, spredte sig som ringe i vandet.
Inverstorer, der ikke havde tabt alt endnu, lukkede kassen i.
Så var der pludselig ikke arbejde nok, og så var der ikke penge nok i hustsandene, og snart heller ikke de mange firmaer, Så blev der ikke solgt nok, og så blev der endnu færre arbejdspladser…. En ond “dødspriral” var begyndt.
I dag er det svært for de “gamle kæmper” USA og Europa, at blive ved at spire og holde dampen oppe.

Derfor er det måske mere end noget vigtigt, at vi skaber nogle fundamentalt nye behov, og nye produkter, der kan skabe arbejdspladser og behov for nytænkning og gode hjerner. – Rækkefølgen kan være forskellig. At vi samtidig har en klima krise hvor vores jord angiveligt er ved at være tømt for den vigtigste energikilde vi har kendt til, og hvor vi i høj grad, på grund af forurenende benzin og diesel motorer, har store klimatiske problemer, er en verdensomspændende omsadling til elbiler en meget kærkommen og måske meget mere vægtig  epoke og chance end vi umiddelbart forestiller på.

Asgermaarup

"Jeg er en 17 årig dreng fra Horsens, som har stor interesse for hjemmesider, design og teknologi&innovation." - Asger Maarup - Redaktør på Elbiler.dk

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *