Elbiler på det danske marked – oversigt

Vi bringer her en oversigts-liste over elbiler på det danske marked.

Vi laver ikke sammenligninger eller giver kommentarer, da formål, koncepter og teknologier er vidt forskellige fra bil til bil / producent til producent.
Du får en kort beskrivelse, og så er der links direkte til elbilproducentens hjemmeside.
Listen opdateres løbende.

Hybridbiler er ikke på denne liste.
En særskilt decideret Hybrid-bils liste kommer om kort tid.

Er der elbil-modeller du mener vi mangler, hører vi meget gerne.
Klik på dropdown-pilen for mere info og links.

BMW I3

Lækker 4 persons elbil fra BMV med den sædvanlig BMV klasse, samt masser af finesser Se også test på vores testside

Nissan Leaf

Nissan Leaf har taget markedet med storm. Det er en af de første fuldtudstyrede velpropertionerede familielebiler vi har set.

Nissan E-NV200 Combi

Første elbil MPV (Multi Purpose Pehicle .. køretøj til flere formål). Her er rigelig plads til fem personer plus en masse bagage. Eller bagsæderne kan lægges ned, og du har et stort varerum..

Tesla Model S

Kongen af fuldblods elbiler .. eller vi kan vist godt stryge "el" For Tesla S er måske verdens hurtigste og mest luksuriøse bil overhovedet, el eller ikke el. Tesla trækker det store læs i elbiludvikling, og har for nylig givet en del af deres teknologi fri til andre producenter.

Renault Zoe

Skøn familebil med Renault sædvanlige sans for detaljer. Renault har været med fra starten af nyere tids elbilbileventyr, og Zoe er et udslag af de erfaringer Renault har haft med bla Fluence.

Peugout iOn

En af de første serieproducerede elbiler der er udviklet af den engelske elbilproducent The Electric Car Corporation og ombygget af danske Axel Ketner A/S. Bilen blev desuden lanceret af Citroön som C1, og af Mitsubishi som I-miEV. Still going strong i nye version

VW e-golf

VW og Golf har i årtier været synonym med driftsikkerhed og lave driftsomkostninger. I elbil vesrionen bliver dette koncept ydeligere manifesteret i rummelig super-ebil. VW lover "under halv pris" pr.km

VW-e-up

VW´s up er nu kommet i en elbil variant. VW lover "under halv pris i "brændstofudgifter", og ellers ligner upén sig selv. D.v.s. fullblods VW kvalitet.

Mitsubishi I-miEV

En af de første serieproducerede elbiler der er udviklet af den engelske elbilproducent The Electric Car Corporation og ombygget af danske Axel Ketner A/S. Bilen blev desuden lanceret af Citroön som C1, Peugeot som Ion. Stadig aktuel i ny udgave.

Renault Twizy

At køre en Twizy skal bare opleves. Du bliver "klædt" på din Twizy. Extremt rap én-personers elbil. Som at flyve svævefly i trafikken.

Renault Kangoo

Handy elbil. Super komfortabel og hurtig i bybilledet.

Nissan E-NV200 VAN

Varevognsudgaven af NV200 Combi. En fuldblods luksusvarevogn.

Mercedes Benz E-Cell

En af de første fullsize kassevogne inden for elbiler, som siden 2010 har kørt som testbil hos udvalgte kunder. Der findes i det offetlige forum en del områder hvor elbiler er mere velkomne. En elbil står ikke og oser i tomgang og forstyrrer (larmer) ikke. Sikkerhed og lave driftsomkostninger kendetegner desuden Vito E-Cell

Citroën C1 Zero emission

En af de første serieproducerede elbiler der er udviklet af den engelske elbilproducent The Electric Car Corporation og ombygget af danske Axel Ketner A/S. Bilen blev lanceret af Citroön som C1, Peugeot som Ion, og Mitsubishi som I-miEV. C1 Fås p.t. ikke mere i Danmark, men den medtages, da den gundet et vist antal solgte modeller, kan købes brugt.

Hvilken bil bør vælge når man påtænker at anskaffe sig en elbil?

Der er ikke noget sort / hvid løsning.  Hvis kørselsbehovet er kørsel til og fra arbejde inden for en radius af mindre end 100 km, og kan man håndtere udfordringerne med den månedlige tur til en “fjerndestination” (til sådanne “opgaver” evt. låne / bytte bil med familie / venner) – KAN elbilen være din eneste bil.
Du vil i så fald have en bil med meget lave driftomkostninger, og en stor kørekomfort / køreglæde.

Der er meget færre “dyre” motormæssige komponenter i en elbil, som kan gå i stykker, og værkstedsbesøg vil antagelig være langt lavere end med en benzin / diesel-bil.

Selve driftomkostningerne og udgiften til “brændstof” i form af el, er også, trods de p.t. lave benzinpriser, meget lave. Da elbiler så småt begyndte at blive et “seriøst koncept” .. igen..(elbiler var jo mega stort i bilen ungdom), var fokus på elbilen .. at den var en elbil. Bare det at den havde en elmotor var nok til at den var interessant. Den forholdsvis lille skare af elbil-entusiaster, lukkede øjnene og accepterede at en elbilchaufør måtte undvære ordentlig varme, elruder, aircondition og alle de luksus faciliteter vi har taget for givet de sidste 30 til 50 år.

Men .. i længden holder det ikke. Vi kan ikke acceptere at skulle have tæpper om benene når vi skal køre i februar måned, og hvem gider dreje på et håndtag for at rulle sideruden ned??

Elbilen anno 2015 tager også stort set udgangspunkt i at elbilen ikke må være teknisk og komfortabelt ringere end den bil vi har været vant til. Men … selvfølge koster aircondition, elruder, varme etc energi — strøm .. masser af strøm. Så det er landvinder på mere energioptimale – finpudsede varmeapperater, elmotorer og .. ikke mindst batterier med langst større amperer (strømreserver) der tillader at vi kan få hvad vi altid har været vant til.

Men.. fakta om elbilens formåen lige nu:

Har du ofte brug for at køre mere end 100 km. og SKAL bilen kunne klare ferieturen til sydtyskland, så har elbilen sine begrænsninger .. endnu.

Fremtiden ser dog lys ud. Det ser ud til at allerede inden for 2 års tid, vil vi være oppe på 300 km. aktionsradius….
Men du kommer ikke fra Skagen til Helsingør på “fremtidsvisioner”. Så konklusionen må være, at i skrivende stund (Feb 2015), vil en elbil for den typiske familie, skulle være “bil nr. 2”

Skal du blot have det billigst mulig køretøj for til at klare den daglige nær-kørsel, vil elbilen, med dens mange fordele, være et oplagt valg.

Men som sagt, der er en gråzone, og i takt med den meget hurtige tekniske udvikling, nærmer muligheden for at elbilen kan dække alle behov, sig meget hurtigt.

Se f.eks Amerikanske GM Chevrolet e-Bolt, som allerede i 2017 forventes at klare over 300 km, og som sandelig er en stor rummelig MPV familie bil… men .. som altså endnu ikke er “på hylderne”.

Elbiler på det danske marked

Har du tips om el / hybrid-biler biler vi mangler i listen, eller input genrelt, så skriv til elbilerdk@gmail.com
Eller kontakt os her

elbiler.dk