Elbilens historie

Man er virkelig begyndt at producere elbiler, og selvom der kun er ca 3000 der har en elbil i Danmark, kan man virkelig se en stigning. Men er man først begyndt at lave elbiler de seneste 20 år? Nej, slet ikke. I 1886 optalte man alle New Yorks biler, og man fandt frem til, at der var flere elbiler end benzinbiler, men de fleste havde dampdrevne i New York. Der var i alt 4242 hvor 1575 var eldrevne og resten var enten damp eller benzindrevne.

elbilens historie

Elbilen blev dog udkonkurreret i 1912 da Cadillac den elektriske selvstarter. Bilen var den første bil i verden, der var forsynet med både el-starter og belysning, det blev kaldt “delco system”. I 1960 skrev BT en artikel, med overskriften: “Elbilerne er på vej, kan skabe forbud mod benzindrevne biler i byområderne”.. Og i begyndelsen af 1980’erne, kom der en fornyet interesse for elbiler, da oliepriserne steg. Danmark var også hurtige til at lave en elbil, som hed City-El med kælenavn ellerten. Og med 500 solgte biler, blev den hurtigt den mest solgte bil i hele verden. Men firmaet gik konkurs kun et år efter ellerten var sat på markedet. Omkostningerne på at ændre konstruktionen var for store. Det lykkedes dog at starte virksomheden op igen, da mange investorer gik ind med en ny aktiekapital. Og i maj 1989  startede firmaet op igen, men med nyt navn: “El Trans 89 A/S” i stedet for El Trans A/S