Kan elbilen være bil nummer et?

Elbilen bliver mere og mere populær. En del af grunden er, at bilfabrikanterne er begyndt at tage elbilen alvorlig. Det seneste år er der begyndt at komme rummelige serieproducerede familie-elbiler med komfortniveau og køreegenskaber, som er mindst lige så gode som de benzin- og dieseldrevne biler. Når elbilen fortsat mest betragtes som en by bil, så skyldes det den begrænsede rækkevidde, men det er en barriere som elbiloperatøren Better Place vil gøre op med.

Vi vil gøre elbilen til et reelt alternativ til benzin- og dieselbiler, og for at det kan lykkedes, skal elbilen have samme rækkevidde, som de biler vi kender i dag”, fortæller Mikkel Linnet fra Better Place. ”Når vi i første halvdel af 2012 har etableret vores landsdækkende netværk af batteriskiftestationer og ladestandere, så ser jeg ingen grund til at elbilen ikke kan være danskernes bil nummer et”. lyder det fra Mikkel Linnet.

Batteriskiftestationer skal være fremtidens tankstationer

Ideen er, at man skal kunne skifte batteriet i elbilen på mindre end fem minutter. Batteriskiftet udføres i noget der mest af alt minder om en vaskehal. Her tager en robot det brugte batteri ud fra bilens bund og sætter et opladet batteri retur. Batteriskiftestationerne bliver placeret langs de danske motorveje og ved indfaldsvejene til de store byer, og i første omgang bygges der tyve af slagsen. Samtidig opstiller Better Place hundredevis af ladestandere i det offentlige rum og stiller også ladestandere op hjemme i indkørslen hos alle deres abonnenter. Ideen er at man primært vil lade bilen op hjemme i indkørslen om aftenen og kun skifte batteriet i batteriskiftestationerne på de lange ture.

Egen ”tankstation” i indkørslen

Tyve batteriskiftestationer lyder måske ikke umiddelbart af meget, men netop muligheden for at lade bilen op derhjemme gør, at elbilisterne ikke behøver at besøge batteriskiftestationerne lige så ofte som man tanker benzin. Undersøgelser viser at 95 % af danskernes ture er inden for batteriets rækkevidde. Efterhånden som der kommer flere elbiler på vejene vil Better Place naturligvis også øge antallet af ladestandere og udbygge batteriskiftestationerne. Skiftestationerne er nemlig designet, så man kan fordoble kapaciteten ved at tilføje en ekstra bane på den anden side af stationen.

Hvad mener du? Kan en elbil opfylde hele dit kørselsbehov, hvis du har muligheden for at skifte batteri undervejs?

Kim Maarup

Stifter og produktionsansvarlig

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *