270 elbiler på de danske landeveje!!

Med forbehold for små-ændringer i forsommeren, er dette lidt nedslående faktum, status for elbilstanden i dag.
Ud af en bilpark på godt 2 mill. er 270 styk et beskæmmende lille tal. Oven i købet har vi indtil videre købt færre elbiler i 2010 end året før.
Hver årsagen til dette næsten ikke eksisterende marked?

Årsag nr. 1 er nok stadig mangel på aktionsradius. Reelt er vi oppe på max små 100 km. D.v.s. 40 / 50 ud og ditto retur. Dette gør elbilen super til lokal-kørsel, men den kan ikke erstatte en benzinbil.

prisen. En lille praktisk “familie” elbil er ca. 2,5 til 3 gange dyrere i indkøb end dens tilsvarende benzin / diesel pendant.
At den så i drift i “brændstof” / el, er 70 procent billigere, p.t. er gratis i vægtafgift, og nogle offentlige steder kan parkere gratis, batter bare ikke på det samlede budget.
285.000 for f.eks Citroen Zero 0 mod 135.000 i anskaffelse, giver en difference på ca. 150.000, som hver måned skal afdrages og afskrives. Og .. hvad er bilen værd om 5 år når den skal sælges og batterier er kommet ned i halv pris. Vi snakker om væsentlig større værditab end konventionelle biler.
Jeg tror mange vil kunne leve med at elbilen endnu kun kan køre i lokal området. Nogle har ikke behov for udenbyskørsel mere end 40 km, andre vil sagtens kunne bruge den som bil nr. to. Det er ikke her det store problem er. Problemet er simpelthen prisen. Man skal være MEGET grøn og rimelig velhavende for at betale næsten 300.000 kr. for en minibil som alternativt p.t. kan fås fra små 90.000 kr.
Når det er sagt, er der ingen tvivl om, at elbilen vil vinde frem. Spørgsmålet er hvor hurtigt batterier kommer ned i pris. (Et batteri koster p.t fra 150.000 til en kvart mill.)
Desuden må det klart være en politisk agenda, som en kickstart , helt at fjerne afgiften på elbiler.

Efter min overbevisning  skal en elbil, for at være attraktiv for forbrugeren, prismæssigt ikke blot være på linje med tilsvarende små benzinbiler. Den skal være billigere. Max 100.000
Punkt 1: Væk med afgifterne
Punkt 2: Dygtige økonomer og forretningsmænd må kunne stykke en model sammen, så batterierne, enten ved tilskudsordning, leasing eller hvad ved jeg, kan nedbringes i den prismæssige kalkulation.
Som det er nu, kan jeg godt se at vi stadig ikke kan nu dette pris-niveau de første par år, men der må arbejdes på at 2013 elbil-generationen, får et kunstigt åndedræt, så vi kan få et begyndende volume på elbilen.
Sådan er det med alt nyt. Det skal markedsføres, og der skal postes nogle penge i opstarten. Dette indebærer, at indtjeningen først kommer på sigt. For et par år siden var der heller ikke mange økonomer og realister der troede på vindmøller. Det var forbeholdt miljø fanatikerne. Men pludselig vender bøtten, og tingene kan produceres rentabelt og det grønne bliver serious business
Vi bør ikke side tilbagelænet og vente 15 år på at “naturen går sin gang”.

Ingeniørerne og udviklerne gør deres del, men projektet må hjælpes på vej af en stab af professionelle visionære super-sælgere og markedsførere, der med innovativ brainstorming kan være med til at løse den økonomiske udfordring.
Asger Maarup

Kim Maarup

Stifter og produktionsansvarlig

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *